Aktualności
Krystian Brodacki i Stanisław Danielewicz na obchodach Dnia Jazzu
2013-04-25
Krystian Brodacki, autor „Historii jazzu w Polsce” oraz Stanisław Danielewicz, autor „Jazzowiska Trójmiasta” będą gośćmi konferencji "Znaczenie jazzu dla kultury europejskiej XX wieku", która odbędzie się w Międzynarodowym Dniu Jazzu, 30 kwietnia.Konferencja połączona będzie z prezentacją Raportu "Edukacja w dziedzinie jazzu i muzyki estradowej w Polsce" – będzie miała miejsce w Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy (ul. Traugutta 7/9) w Warszawie.
Program Konferencji:
CZĘŚĆ I (godz. 11.00-12.45)
Prelegentami będą autorzy książek o tematyce jazzowej:
• dr Jacek Niedziela-Meira – Historia jazzu – 100 wykładów (wyd. infoMAX)
• Krystian Brodacki – Historia jazzu w Polsce (wyd. PWM)
• dr Igor Pietraszewski – Jazz w Polsce - wolność improwizowania (wyd. NOMOS)
• Krzysztof Karpiński – Tam gdzie Wisła do Swanee wpada… (wyd. WL - planowane)
• Stanisław Danielewicz – Jazzowisko Trójmiasta (wyd. PWM)
Materiały pokonferencyjne wydane zostaną w formie broszury i dołączone do miesięcznika "Jazz Forum".
CZĘŚĆ II (godz. 13.15-15.00)
Prezentacja przez dr. Andrzeja Białkowskiego Raportu Edukacja w dziedzinie jazzu i muzyki estradowej w Polsce, przygotowanego przez zespół ekspertów na zlecenie Instytutu Muzyki i Tańca. Autorami Raportu są: Karol Szymanowski, Stanisław Halat, Piotr Lemański, Krzysztof Sadowski, Dorota Frątczak, Rafał Ciesielski, Włodzimierz Pawlik. Raport będzie do dyspozycji uczestników Konferencji.
Podczas konferencji przewidziana jest multimedialna wystawa fotograficzna Marka Karewicza „Jazz w Polsce”.
Organizatorzy: Polskie Stowarzyszenie Jazzowe, Instytut Muzyki i Tańca, Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy, Fundacja Jazz Jamboree
Źródło: informacja prasowa IMiT
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.