Aktualności
Krystian Brodacki i Stanisław Danielewicz na obchodach Dnia Jazzu
2013-04-25
Krystian Brodacki, autor „Historii jazzu w Polsce” oraz Stanisław Danielewicz, autor „Jazzowiska Trójmiasta” będą gośćmi konferencji "Znaczenie jazzu dla kultury europejskiej XX wieku", która odbędzie się w Międzynarodowym Dniu Jazzu, 30 kwietnia.Konferencja połączona będzie z prezentacją Raportu "Edukacja w dziedzinie jazzu i muzyki estradowej w Polsce" – będzie miała miejsce w Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy (ul. Traugutta 7/9) w Warszawie.
Program Konferencji:
CZĘŚĆ I (godz. 11.00-12.45)
Prelegentami będą autorzy książek o tematyce jazzowej:
• dr Jacek Niedziela-Meira – Historia jazzu – 100 wykładów (wyd. infoMAX)
• Krystian Brodacki – Historia jazzu w Polsce (wyd. PWM)
• dr Igor Pietraszewski – Jazz w Polsce - wolność improwizowania (wyd. NOMOS)
• Krzysztof Karpiński – Tam gdzie Wisła do Swanee wpada… (wyd. WL - planowane)
• Stanisław Danielewicz – Jazzowisko Trójmiasta (wyd. PWM)
Materiały pokonferencyjne wydane zostaną w formie broszury i dołączone do miesięcznika "Jazz Forum".
CZĘŚĆ II (godz. 13.15-15.00)
Prezentacja przez dr. Andrzeja Białkowskiego Raportu Edukacja w dziedzinie jazzu i muzyki estradowej w Polsce, przygotowanego przez zespół ekspertów na zlecenie Instytutu Muzyki i Tańca. Autorami Raportu są: Karol Szymanowski, Stanisław Halat, Piotr Lemański, Krzysztof Sadowski, Dorota Frątczak, Rafał Ciesielski, Włodzimierz Pawlik. Raport będzie do dyspozycji uczestników Konferencji.
Podczas konferencji przewidziana jest multimedialna wystawa fotograficzna Marka Karewicza „Jazz w Polsce”.
Organizatorzy: Polskie Stowarzyszenie Jazzowe, Instytut Muzyki i Tańca, Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy, Fundacja Jazz Jamboree
Źródło: informacja prasowa IMiT
Najczęściej czytane:
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.