Aktualności
Kolejna odsłona cyklu Krakowska Szkoła Kompozytorska
2013-05-09
W ramach cyklu Krakowska Szkoła Kompozytorska odbędą się w dniach 17-19 maja Krakowie trzy koncerty, na których usłyszymy polską muzykę, sesja naukowa i panel kompozytorski. 17 maja 2013 roku (piątek)Sala Senatu Akademii Muzycznej w Krakowie, 11.00
SESJA NAUKOWA
prowadzenie: prof. Teresa Malecka
Ewa Czachorowska, Między konwensjami i stylami. “Spirala czasu” Adama Walacińskiego
Agnieszka Draus, Między muzyką a teatrem. “Musique en quatre scenes” Marka Stachowskiego
Magdalena Mądro, Między obrazem, poezją a muzyką. "Madonny polskie" Krystyny Moszumańskiej-Nazar.
13.00
PANEL KOMPOZYTORSKI
z udziałem m.in. Z. Bujarskiego. M. Chyrzyńskiego, M. Jabłońskiego, Ł. Pieprzyka,
J. Płonki, A. Walacińskiego, W. Widłaka.
prowadzenie: dr Agnieszka Draus
Aula Florianka Akademii Muzycznej w Krakowie
19.00
KONCERT
Krystyna Moszumańska Nazar (1924-2008), II Kwartet smyczkowy (1980)
Kwartet ILUM: Agnieszka Bugla - vn, Maciej Klich - vn II, Karolina Drwięga - vla, Magdalena Sokołów - vc
Zbigniew Bujarski (*1933), Kwartet smyczkowy Na jesień (2001)
AIRIS Quartet: Aleksandra Czajor - vn I, Grażyna Zubik - vn II, Natalia Warzecha - vla, Katarzyna Detko - vc
Marek Stachowski (1936-2004), Musique en quatre scenes na klarnet i kwartet smyczkowy (1987)
AIRIS Quartet, Piotr Lato – klarnet
18 maja 2013 (sobota)
Aula Florianka Akademii Muzycznej w Krakowie
19.00
KONCERT
Krzysztof Meyer (*1943), Quasi una fantasia na fortepian solo (2005)
Zbigniew Bujarski (*1933), KalSzlez na wiolonczelę i fortepian (2010)
Marcel Chyrzyński (*1971), Farewell na wiolonczelę i fortepian (2013)*
Maciej Jabłoński (*1974), Niestety już po … na wiolonczelę i fortepian (2006)
Zbigniew Bujarski (*1933), Adagio na dwie wiolonczele (2013)*
Jarosław Płonka (*1984), Croon na wiolonczelę i fortepian (2009)
Bartosz Chajdecki (*1980), Three Glimpses na wiolonczelę i fortepian (2007)
Wojciech Widłak (*1971), Wszystkie złości moje na wiolonczelę i fortepian (2013)*
Beata Urbanek-Kalinowska - vc, Jan Kalinowski - vc, Marek Szlezer - pfte
* prawykonanie
19 maja 2013 (niedziela)
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Krakowie
16.00
KONCERT
Krzysztof Penderecki (*1933), Kwartet smyczkowy nr 3 "Kartki z nienapisanego pamiętnika" (2008)
Łukasz Pieprzyk (* 1985), Reversal na trio perkusyjne (2012), Ignition na kwartet smyczkowy i trio perkusyjne (2013)*
AIRIS Quartet, AMADRUMS Trio: Wiktoria Chrobak-Mielec - perc, Rafał Tyliba - perc, Maciej Hałoń - perc, Łukasz Pieprzyk - elektronika
* prawykonanie
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.