Aktualności
Imieniny Jana Kochanowskiego z Tuwimem i Lutosławskim
2013-05-24
22 czerwca w warszawskim Ogrodzie Saskim odbędzie się wielkie święto kultury, literatury i muzyki. Okazją do tego są obchodzone - po raz drugi w ten sposób - Imieniny Jana Kochanowskiego, na które zaproszenie otrzymali znakomici „goście”: Witold Lutosławski i Julian Tuwim. Imieniny Jana Kochanowskiego to wyjątkowa plenerowa impreza kulturalna, organizowana przez Bibliotekę Narodową. 22 czerwca, w samym sercu stolicy, tuż przed nocą świętojańską, od południa do północy warszawiacy i turyści, a dzięki relacji ogólnopolskich mediów również słuchacze w całej Polsce będą mogli zasmakować niepowtarzalnej atmosfery magicznego literackiego Ogrodu Saskiego.Klasyczny kiermasz książki z udziałem ponad 60 wydawców ( w tym PWM), instytucji i organizacji pozarządowych, z udziałem ponad 40 autorów uzupełnią oryginalne interaktywne formy prezentacji literatury, jak np. teatr improwizacyjny, slam poetycki czy oryginalny program edukacyjny.
Imprezę wzbogacą swoimi plenerowymi spotkaniami i warsztatami kluby książki, które na co dzień odgrywają ważną rolę w promocji literatury i czytelnictwa w lokalnych społecznościach. I jak to bywa na imieninach – nie zabraknie też dancingu w starym dobrym stylu.
W programie przedsięwzięcia m.in. mecz na utwory Juliana Tuwima, koncerty, dyskusje panelowe, a także program dla dzieci z utworami Witolda Lutosławskiego w mieszczącej się przy Ogrodzie Saskim Bibliotece Materiałów Orkiestrowych (Fredry 8). Więcej szczegółów już wkrótce!
Honorowy patronat: Fundacja im. Juliana Tuwima i Ireny Tuwim.
Partnerzy wydarzenia: Instytut Książki, Narodowe Centrum Kultury, Narodowy Instytut Audiowizualny, Polskie Wydawnictwa Muzyczne, Biuro Edukacji m.st. Warszawy oraz kluboksięgarnie.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.