Aktualności
Elżbieta Sikora laureatką nagrody Związku Kompozytorów Polskich
2013-09-23
10 czerwca Związek Kompozytorów Polskich przyznał Doroczną Nagrodę Elżbiecie Sikorze „za wybitną twórczość kompozytorską, operę Madame Curie i działalność kuratorską”. W najbliższą środę - 25 września - odbędzie się jej uroczyste wręczenie.Druga Doroczna Nagroda powędrowała do Zofii Chechlińkiej „za wybitne dokonania w zakresie chopinologii, ze szczególnym uwzględnieniem wydań faksymilowych utworów Fryderyka Chopina”.
Uroczystość wręczenia Dorocznych i Honorowych Nagród Związku Kompozytorów Polskich oraz nagród w Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda odbędzie się dnia 25 września 2013 (środa) o godz. 14 w siedzibie Stowarzyszenia Historyków Sztuki Rynek Starego Miasta 27 w Warszawie.
Elżbieta Sikora, która w tym roku świętuje jubileusz 70. urodzin, urodziła się 20 października 1943 we Lwowie. W latach 1963-68 studiowała na Wydziale Reżyserii Muzycznej w PWSM w Warszawie, a po uzyskaniu dyplomu wyjechała do Paryża, gdzie w latach 1968-70 studiowała muzykę elektroakustyczną w Groupe de Recherches Musicales pod kierunkiem Pierre'a Schaeffera i François Bayle'a. Po powrocie do Warszawy odbyła studia kompozytorskie pod kierunkiem Tadeusza Bairda i Zbigniewa Rudzińskiego, uzyskując dyplom w 1977 roku. Wraz z Krzysztofem Knittlem i Wojciechem Michniewskim założyła w 1973 grupę kompozytorską KEW, z którą występowała do 1976, koncertując w Polsce (m.in. eksperymentalna improwizacja Drugi poemat tajemny, Warsz. Jesień 1974), Szwecji, Austrii i Republice Federalnej Niemiec. 1981 zamieszkała we Francji, gdzie jako stypendystka rządu francuskiego uczestniczyła w kursie muzyki komputerowej w Institute de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique (IRCAM), a następnie studiowała kompozycję u Betsy Jolas (1982-83). Była także stypendystką miasta Mannheimu (1982) oraz Fundacji Kościuszkowskiej (1983-84), dzięki której pracowała przez kilka miesięcy pod kierunkiem Johna Chowninga w Center for Computer Research for Music and Acoustics (CCRMA) przy Stanford University (Kalifornia). W 1999 otrzymała tytuł doktora na Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W latach 1985-99 była profesorem kompozycji elektroakustycznej oraz sztuki dźwięku konserwatorium oraz szkoły sztuk pięknych w Angouleme. Prowadziła ponadto zajęcia z kompozycji w Institute Charles Cros w Marne la Vallée (Francja) i w University of Chicago (2004), a także podczas warsztatów w Monachium, Mannheimie, Ulm oraz w Gdańsku (Międzynarodowe Warsztaty Muzyki Współczesnej).
Otrzymała w 1978 II nagrodę na Konkursie im. Webera w Dreźnie za operę kameralną Ariadna, w 1980 wyróżnienia na Konkursie Muzyki Elektroakustycznej w Bourges za The Waste Land i Listy do M., w 1982 I nagrodę na konkursie dla kompozytorek w Mannheimie za utwór Guernica, hommage a Pablo Picasso, w 1999 Prix Magistere Festiwalu Muzyki Elektroakustycznej w Bourges oraz w 1994 dwie nagrody SACEM: Prix de la Partition Pédagogique za Chant'Europe i Prix du Printemps za całą twórczość, w 1996 nagrodę francuskiego Société des Auteurs et Compositeurs Dramatiques (SACD) w Paryżu za operę L'Arrache-coeur oraz w 2000 Heidelberger-Künstlerinnen-Preis. W 2003 nagranie jej utworów przez firmę Le Chant du Mond uzyskało specjalne wyróżnienie Académie du Disque Lyrique w Paryżu. W 1997 została odznaczona Krzyżem Kawalerskim Orderu Zasługi RP, a w 2004 mianowana Chevalier de l'Ordre des Arts et des Lettres we Francji. Jej pochodząca z 2011 roku opera Madame Curie została wyróżniona szeregiem nagród oraz wydana na DVD.
Najczęściej czytane:
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!