Aktualności
Maestro Antoni Wit w Krakowie
2013-06-20
W najbliższym czasie krakowscy melomani będą mieli kilka okazji, aby uczestniczyć w wydarzeniach, w których udział weźmie maestro Antoni Wit – wieloletni dyrektor Filharmonii Narodowej, a od przyszłego roku dyrygent honorowy Filharmonii Krakowskiej i dyrektor artystyczny Orquesta Sinfónica de Navarra w Pampelunie. 21 czerwca w ramach obchodzonych co roku krakowskich Wianków dyrygent poprowadzi zamykającą tego dnia sezon artystyczny Orkiestrę i Chór Filharmonii Krakowskiej, która wykona najsłynniejsze chóry z oper Verdiego i Wagnera. Koncert odbędzie się pod Wawelem.Antoni Wit będzie dyrygentem honorowym Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie w sezonie artystycznym 2013/2014. W przyszłym sezonie koncertowym krakowskiej filharmonii Wit poprowadzi dwa ważne koncerty. Pierwszy zaplanowano na styczeń i publiczność usłyszy na nim utwory Karola Szymanowskiego. Drugi - w czerwcu - odbędzie się z okazji jubileuszu 50-lecia pracy artystycznej Wita, na którym zabrzmi m.in. IX Symfonia Beethovena.
Zaś 23 czerwca, w niedzielę, Stowarzyszenie Miłośników Opery Krakowskiej „Aria” zaprasza na „Spotkanie z Artystą”, którego gościem będzie Antoni Wit. Gośćmi dyrygenta będą: Katarzyna Oles - Blacha – sopran, oraz kwartet Cordes Classic; przy fortepianie zasiądzie Renata Żełobowska – Orzechowska. Za przygotowanie i prowadzenie programu odpowiedzialna jest Elżbieta Gładysz. Zapraszamy do Opery Krakowskiej w niedzielę na godzinę 15:00.
Najczęściej czytane:
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.