Aktualności
13. Festiwal Ogrody Muzyczne - Litwo, Ojczyzno moja /Tevyne Lietuva...
2013-06-26
W tym roku naczelną ideą Festiwalu będą związki polskiej kultury z kulturą Litwy. W sposób szczególny będzie też uświetniona setna rocznica urodzin W. Lutosławskiego – jego utwory zabrzmią podczas pięciu koncertów na dziedzińcu Zamku Królewskiego w Warszawie. Festiwal odbywać się będzie w dniach 30.06-28.09.2013. Otworzy go koncert w wykonaniu Marty Boberskiej i Sinfonii Iuventus pod batutą Moniki Wolińskiej, na którym oprócz utworów Lutosławskiego zabrzmi też utwór Grażyny Bacewicz – Muzyka na smyczki, trąbkę i perkusję – oraz, co ciekawe, jej brata – Vytautasa Bacevičiusa – Poème Électrique op. 16.Jak mówią organizatorzy „1 lipca 2013 roku Litwa obejmuje Prezydencję w Unii Europejskiej. Rok 2013 także rokiem 100-lecia urodzin Witolda Lutosławskiego. 13. edycja Ogrodów Muzycznych poświęcona więc będzie muzyce i kulturze bliskiej i jednocześnie nieznanej. W lipcu 2013 roku niejednokrotnie wracać będziemy do „kraju lat dziecinnych” Adama Mickiewicza, a przyświecać nam będą główne hasła muzyczne i idea: Litwa i Lutosławski, czyli…nie bójmy się nieznanego.”
Utwory Witolda Lutosławskiego zabrzmią na następujących koncertach:
30.06 – Koncert Inauguracyjny – Lutosławski i inni
Tryptyk Śląski, wyk. Sinfonia Iuventus, Marta Boberska – sopran, dyr. Monika Wolińska
1.07 – Koncert Passage – Lutosławski śpiewany
Chantefleur, chantefable; Dwie pieśni dziecięce do słów Juliana Tuwima: Spóźniony słowik, O Panu Tralalińskim, wyk. Olga Pasiecznik – sopran, Natalia Pasiecznik – fortepian
8.07 – Koncert Passage – Lutosławski Elektro
Koncert wiolonczelowy – wersja elektroniczna; Wariacje na temat Paganiniego (wyk. Andrzej Bauer – wiolonczela, elektronika, kierownictwo artystyczne, Cezary Duchnowski – warstwa elektroniczna, Kwadrofonik
15.07 - Koncert Passage – Lutosławski etniczny
(W polu lipeńka; Mała suita; Melodie ludowe, wyk. Zespół Marii Pomianowskiej LutoSłowianie
21.07 – Koncert Passage – Wokół Lutosławskiego
koncert kameralny, wyk. Krzysztof Jakowicz – skrzypce, Robert Morawski – fortepian
Pełny program na stronie organizatorów: http://www.ogrodymuzyczne.pl/program/
Najczęściej czytane:
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.
Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.
Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych.
Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.
Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które – jego zdaniem – warto sięgnąć, grając na gitarze.
„Wszystko, co brzmi, co jest dźwiękiem, może stać się muzyką” – mówi w wywiadzie z Michałem Mendykiem Krzysztof Knittel.
Czy zgadzasz się z tym zdaniem? Uzasadnij swoją wypowiedź w minimum czterech zdaniach. Najbardziej kreatywne odpowiedzi nagrodzimy książką z autografami Krzysztofa Knittla i Michała Mendyka.
Choć Ludomir Różycki – jeden z najważniejszych przedstawicieli Młodej Polski – za życia odnosił spektakularne sukcesy kompozytorskie, to współcześnie jego twórczość rzadko pojawia się w programach koncertowych. O wyjątkowej sztuce warto zatem przypomnieć.