Aktualności
9. Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie
2013-07-02
W dniach 12-21 lipca po raz dziewiąty odbędzie się w Krakowie Festiwal Muzyki Polskiej. Podczas dziesięciu koncertów publiczności zaprezentowane zostaną dokonania kompozytorów polskich i europejskich, które pokażą wzajemne zależności kształtujące europejską kulturę muzyczną. Festiwal zainauguruje występ sopranistki Olgi Pasiecznik z towarzyszeniem Sinfonii Iuventus pod batutą Michała Nesterowicza, na którym zabrzmią utwory Lutosławskiego oraz Uwertura 1947 Skrowaczewskiego.Dzień później Heinz i Ursula Holligerowie oraz Sinfonietta Cracovia, prowadzona przez Roberta Kabarę, zaprezentują kompozycje wybitnych polskich kompozytorów XX wieku. Pierwszą sobotę festiwalową zakończy koncertowe wykonanie ekspresjonistycznej opery Hagith Karola Szymanowskiego, luźno opartej na wydarzeniach opisanych w biblijnej Pierwszej Księdze Królewskiej. W tytułowej roli wystąpi słoweńska sopranistka Urška Arlič Gololičič, a Krakowską Orkiestrę Festiwalową i Chór Polskiego Radia poprowadzi Bassem Akiki.
Pierwszy weekend zamkną recital chopinowski koreańskiego pianisty Seong-Jin Cho oraz koncert kameralny wypełniony utworami Wolfganga Amadeusza Mozarta, Józefa Elsnera i Zygmunta Noskowskiego w wykonaniu Scultore Ensemble - zespołu złożonego z muzyków związanych z Capellą Cracoviensis.
W piątek, 19 lipca na zaproszenie Festiwalu Muzyki Polskiej wystąpi słynne Collegium 1704, praski zespół muzyki dawnej prowadzony przez Václava Luksa. Ensemble zaprezentuje fascynujący program złożony z religijnych utworów Marcina Mielczewskiego, Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego oraz czeskiego kompozytora Jana Dismasa Zelenki, działającego na dworze Augusta II Mocnego w Dreźnie.
20 lipca wystąpi Brno Contemporary Orchestra pod batutą Pavla Šnajdra. Muzycy skontrastują utwory Henryka Mikołaja Góreckiego i Witolda Lutosławskiego z dziełami Gÿorgy'ego Ligetiego i Benjamina Brittena. Dużym wydarzeniem drugiego festiwalowego weekendu będzie też sobotni występ Evgeni Bozhanova, którego dał pełen wyraz swego talentu podczas osławionego kontrowersją Konkursu Chopinowskiego w 2010 roku. Do Krakowa pianista przyjedzie z recitalem złożonym z utworów Fryderyk Chopina.
Ostatni dzień Festiwalu to nie tylko kameralny występ skrzypka Janusza Wawrowskiego i pianisty José Gallardo, którzy zagrają utwory Karola Szymanowskiego, Mieczysława Weinberga, Witolda Lutosławskiego i Henryka Wieniawskiego, ale także koncert zamykający 9. edycję FMP. W kościele św. Katarzyny zabrzmi monumentalne Credo Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu Chóru Filharmonii im. K. Szymanowskiego, Chłopięcego Chóru Pueri Cantores Sancti Nicolai, Sinfonii Iuventus prowadzonej przez Macieja Tworka oraz piątki solistów.
Festiwal Muzyki Polskiej organizowany jest od 2005 r. przez Stowarzyszenie Muzyki Polskiej, powołane przez grupę muzykologów, menedżerów kultury i miłośników muzyki.
Istotą Festiwalu jest nie tylko prezentowanie wartościowych dzieł polskich kompozytorów, powstałych od średniowiecza po współczesność, ale i konfrontowanie ich z muzyką światową i ukazywanie w rozmaitych kontekstach. Organizatorzy stawiają sobie także za cel animowanie twórczości kompozytorskiej poprzez zamawianie i prawykonania współczesnych dzieł muzycznych.
Najczęściej czytane:
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.