Aktualności
9. Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie
2013-07-02
W dniach 12-21 lipca po raz dziewiąty odbędzie się w Krakowie Festiwal Muzyki Polskiej. Podczas dziesięciu koncertów publiczności zaprezentowane zostaną dokonania kompozytorów polskich i europejskich, które pokażą wzajemne zależności kształtujące europejską kulturę muzyczną. Festiwal zainauguruje występ sopranistki Olgi Pasiecznik z towarzyszeniem Sinfonii Iuventus pod batutą Michała Nesterowicza, na którym zabrzmią utwory Lutosławskiego oraz Uwertura 1947 Skrowaczewskiego.Dzień później Heinz i Ursula Holligerowie oraz Sinfonietta Cracovia, prowadzona przez Roberta Kabarę, zaprezentują kompozycje wybitnych polskich kompozytorów XX wieku. Pierwszą sobotę festiwalową zakończy koncertowe wykonanie ekspresjonistycznej opery Hagith Karola Szymanowskiego, luźno opartej na wydarzeniach opisanych w biblijnej Pierwszej Księdze Królewskiej. W tytułowej roli wystąpi słoweńska sopranistka Urška Arlič Gololičič, a Krakowską Orkiestrę Festiwalową i Chór Polskiego Radia poprowadzi Bassem Akiki.
Pierwszy weekend zamkną recital chopinowski koreańskiego pianisty Seong-Jin Cho oraz koncert kameralny wypełniony utworami Wolfganga Amadeusza Mozarta, Józefa Elsnera i Zygmunta Noskowskiego w wykonaniu Scultore Ensemble - zespołu złożonego z muzyków związanych z Capellą Cracoviensis.
W piątek, 19 lipca na zaproszenie Festiwalu Muzyki Polskiej wystąpi słynne Collegium 1704, praski zespół muzyki dawnej prowadzony przez Václava Luksa. Ensemble zaprezentuje fascynujący program złożony z religijnych utworów Marcina Mielczewskiego, Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego oraz czeskiego kompozytora Jana Dismasa Zelenki, działającego na dworze Augusta II Mocnego w Dreźnie.
20 lipca wystąpi Brno Contemporary Orchestra pod batutą Pavla Šnajdra. Muzycy skontrastują utwory Henryka Mikołaja Góreckiego i Witolda Lutosławskiego z dziełami Gÿorgy'ego Ligetiego i Benjamina Brittena. Dużym wydarzeniem drugiego festiwalowego weekendu będzie też sobotni występ Evgeni Bozhanova, którego dał pełen wyraz swego talentu podczas osławionego kontrowersją Konkursu Chopinowskiego w 2010 roku. Do Krakowa pianista przyjedzie z recitalem złożonym z utworów Fryderyk Chopina.
Ostatni dzień Festiwalu to nie tylko kameralny występ skrzypka Janusza Wawrowskiego i pianisty José Gallardo, którzy zagrają utwory Karola Szymanowskiego, Mieczysława Weinberga, Witolda Lutosławskiego i Henryka Wieniawskiego, ale także koncert zamykający 9. edycję FMP. W kościele św. Katarzyny zabrzmi monumentalne Credo Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu Chóru Filharmonii im. K. Szymanowskiego, Chłopięcego Chóru Pueri Cantores Sancti Nicolai, Sinfonii Iuventus prowadzonej przez Macieja Tworka oraz piątki solistów.
Festiwal Muzyki Polskiej organizowany jest od 2005 r. przez Stowarzyszenie Muzyki Polskiej, powołane przez grupę muzykologów, menedżerów kultury i miłośników muzyki.
Istotą Festiwalu jest nie tylko prezentowanie wartościowych dzieł polskich kompozytorów, powstałych od średniowiecza po współczesność, ale i konfrontowanie ich z muzyką światową i ukazywanie w rozmaitych kontekstach. Organizatorzy stawiają sobie także za cel animowanie twórczości kompozytorskiej poprzez zamawianie i prawykonania współczesnych dzieł muzycznych.
Najczęściej czytane:
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.