Aktualności
XXXVI Dni Muzyki Karola Szymanowskiego
2013-07-02
Jedenaście koncertów, które odbędą się w dniach 17-27 lipca w Zakopanem w ramach XXXVI Dni Muzyki Karola Szymanowskiego oraz na koncercie jubileuszowym z okazji 100. rocznicy urodzin Witolda Lutosławskiego, wypełnią perły polskiej muzyki fortepianowej, kameralnej i orkiestrowej. Historia Dni Muzyki Karola Szymanowskiego sięga 1977 roku, kiedy to z inicjatywy Macieja Pinkwarta, kustosza Muzeum Karola Szymanowskiego, zorganizowano w Zakopanem pierwszy festiwal poświęcony Karolowi Szymanowskiemu. Do 1987 roku Dni Muzyki Karola Szymanowskiego odbywały się w marcu, a później we wrześniu. Począwszy od X edycji festiwal odbywa się w lipcu – miesiącu największego natężenia turystyki na Podhalu. Koncerty symfoniczne i kameralne organizowane są w okazałych kościołach i atrakcyjnych galeriach Zakopanego.Szczegółowy harmonogram imprez:
XXXVI Dni Muzyki Karola Szymanowskiego - Zakopane 17-27 lipca 2013
Środa 17 lipca – Inauguracja
Willa Atma
Beata Bilińska – fortepian
W programie: Szymanowski, Musorgski
Czwartek 18 lipca
Willa Atma
Recital wokalny – Rachmaninow, Szymanowski
Petr Radejko – baryton / Serhij Hryhorenko – fortepian (Ukraina)
Piątek 19 lipca
Willa Atma
Erica Chicu (Japonia) – fortepian
W programie: Paderewski, Szymanowski
Sobota 20 lipca
Willa Atma
Recital skrzypcowy : Dominika Falger – skrzypce/ Evgienij Sinajski (Austria) – fortepian
W programie: Szymanowski, Brahms
Niedziela 21 lipca
Galeria Orskiego
Recital fortepianowy - Mateusz Borowiak
W programie: Chopin, Albeniz, Szymanowski
Poniedziałek 22 lipca
Willa Atma
Recital wokalny – Bożena Harasimowicz- Haas, Krystyna Pyszkowska – fortepian
W programie: Paderewski, Karłowicz, Szymanowski
Wtorek 23 lipca
Godz. 16:00 Koncert edukacyjny dla dzieci
Willa Atma
W programie: Szymanowski, Lutosławski, Baird, Kilar
Wtorek 23 lipca
Związek Podhalan
Godz. 19:00 Posiady – gość: Mikołaj Górecki
Środa 24 lipca
Galeria Orskiego
Koncert kameralny – Trio (Joanna Domańska, Roman Widaszek, Tadeusz Tomaszewski)
W programie: Szymanowski, M. Górecki (prawykonanie), Reinecke
Czwartek 25 lipca
Willa Atma
Recital skrzypcowy
Aleksandra Belica, Michał Rot – fortepian
W programie: Szymanowski, Laks, Palester, Bacewicz, Łuciuk, Twardowski
Piątek 26 lipca
Jasny Pałac
Kwartet Prima Vista
W programie: Maliszewski, Szymanowski
Sobota 27 lipca
Kościół pw. Św. Krzyża
Uroczysty Koncert Orkiestry Akademii Beethovenowskiej
Adam Wodnicki – fortepian, Roman Widaszek – klarnet, Massimiliano Caldi - dyrygent
W programie: Lutosławski, Szymanowski
Organizator: Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego.
Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.
Współorganizatorzy:
Instytut Muzyki i Tańca
Tatrzańska Agencja Rozwoju, Promocji i Kultury,
Galeria Orskiego – Zakopane
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.