Aktualności
XXXVI Dni Muzyki Karola Szymanowskiego
2013-07-02
Jedenaście koncertów, które odbędą się w dniach 17-27 lipca w Zakopanem w ramach XXXVI Dni Muzyki Karola Szymanowskiego oraz na koncercie jubileuszowym z okazji 100. rocznicy urodzin Witolda Lutosławskiego, wypełnią perły polskiej muzyki fortepianowej, kameralnej i orkiestrowej. Historia Dni Muzyki Karola Szymanowskiego sięga 1977 roku, kiedy to z inicjatywy Macieja Pinkwarta, kustosza Muzeum Karola Szymanowskiego, zorganizowano w Zakopanem pierwszy festiwal poświęcony Karolowi Szymanowskiemu. Do 1987 roku Dni Muzyki Karola Szymanowskiego odbywały się w marcu, a później we wrześniu. Począwszy od X edycji festiwal odbywa się w lipcu – miesiącu największego natężenia turystyki na Podhalu. Koncerty symfoniczne i kameralne organizowane są w okazałych kościołach i atrakcyjnych galeriach Zakopanego.Szczegółowy harmonogram imprez:
XXXVI Dni Muzyki Karola Szymanowskiego - Zakopane 17-27 lipca 2013
Środa 17 lipca – Inauguracja
Willa Atma
Beata Bilińska – fortepian
W programie: Szymanowski, Musorgski
Czwartek 18 lipca
Willa Atma
Recital wokalny – Rachmaninow, Szymanowski
Petr Radejko – baryton / Serhij Hryhorenko – fortepian (Ukraina)
Piątek 19 lipca
Willa Atma
Erica Chicu (Japonia) – fortepian
W programie: Paderewski, Szymanowski
Sobota 20 lipca
Willa Atma
Recital skrzypcowy : Dominika Falger – skrzypce/ Evgienij Sinajski (Austria) – fortepian
W programie: Szymanowski, Brahms
Niedziela 21 lipca
Galeria Orskiego
Recital fortepianowy - Mateusz Borowiak
W programie: Chopin, Albeniz, Szymanowski
Poniedziałek 22 lipca
Willa Atma
Recital wokalny – Bożena Harasimowicz- Haas, Krystyna Pyszkowska – fortepian
W programie: Paderewski, Karłowicz, Szymanowski
Wtorek 23 lipca
Godz. 16:00 Koncert edukacyjny dla dzieci
Willa Atma
W programie: Szymanowski, Lutosławski, Baird, Kilar
Wtorek 23 lipca
Związek Podhalan
Godz. 19:00 Posiady – gość: Mikołaj Górecki
Środa 24 lipca
Galeria Orskiego
Koncert kameralny – Trio (Joanna Domańska, Roman Widaszek, Tadeusz Tomaszewski)
W programie: Szymanowski, M. Górecki (prawykonanie), Reinecke
Czwartek 25 lipca
Willa Atma
Recital skrzypcowy
Aleksandra Belica, Michał Rot – fortepian
W programie: Szymanowski, Laks, Palester, Bacewicz, Łuciuk, Twardowski
Piątek 26 lipca
Jasny Pałac
Kwartet Prima Vista
W programie: Maliszewski, Szymanowski
Sobota 27 lipca
Kościół pw. Św. Krzyża
Uroczysty Koncert Orkiestry Akademii Beethovenowskiej
Adam Wodnicki – fortepian, Roman Widaszek – klarnet, Massimiliano Caldi - dyrygent
W programie: Lutosławski, Szymanowski
Organizator: Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego.
Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.
Współorganizatorzy:
Instytut Muzyki i Tańca
Tatrzańska Agencja Rozwoju, Promocji i Kultury,
Galeria Orskiego – Zakopane
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.