Aktualności
V Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej "Muzyka na Szczytach" w Zakopanem
2013-09-04
Stowarzyszenie im. Mieczysława Karłowicza w Zakopanem - organizator festiwalu „Muzyka na Szczytach” - zaprasza do stolicy Tatr od 14 do 21 września na piątą edycję festiwalu, w ramach którego zabrzmi m.in. muzyka W. Lutosławskiego, H.M. Góreckiego, K. Szymanowskiego, P. Łukaszewskiego, P. Mykietyna i W. Żeleńskiego. Na koncercie inauguracyjnym 14 września zabrzmią m.in. „Wariacje na temat Paganiniego” Witolda Lutosławskiego i „Harnasie” Karola Szymanowskiego. Na koncercie wystąpią: Kwadrofonik, Lutosławski Piano Duo i Hob-Beats Duo.15 września to dzień spektaklu „Sonata Kreutzerowska” w reżyserii Tomasza Cyza z muzyką van Beethovena, Janacka i Szostakowicza.
17 września zabrzmi m.in. „Kwintet fortepianowy” Pawła Łukaszewskiego w wykonaniu Wojciecha Świętońskiego i kwartetu smyczkowego Nostadema. Tego samego dnia śpiewacy krakowscy pod dyrekcją Włodzimierza Siedlika wykonają wydany pośmiertnie cykl utworów religijnych „Z pieśni kościelnych” Henryka Mikołaja Góreckiego.
„Grave” i „Subito” Witolda Lutosławskiego zabrzmią na koncercie 18 września – w wykonaniu Janusza Wawrowskiego (skrzypce), Jose Gallardo (fortepian), Michała Bryły (altówka), Marcina Zduniaka (wiolonczela), Arkadiusza Adamskiego (klarnet) i Grzegorza Mondrego (waltornia).
Dwa utwory Pawła Mykietyna – „Cztery preludia” oraz „Sonety Shakespeare’a” – znalazły się w programie koncertu 20 września. Wykonają je Agata Zubel (sopran), Maciej Grzybowski (fortepian). Tego samego dnia Paweł Mykietyn i Agata Zubel będą gośćmi Klubu rozmów na Szczytach – spotkanie poprowadzą Tomasz Cyz i Marcin Majchrowski.
Na koncercie finałowym 21 września zabrzmi m.in. „Kwartet fortepianowy c-moll” op. 61 W. Żeleńskiego, który wykonają Jonathan Plowright (fortepian) i Szymanowski Quartet.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.