Aktualności
51. Bydgoski Festiwal Muzyczny
2013-09-09
Tegoroczna edycja Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego upłynie pod znakiem muzyki poważnej oraz jazzu. Usłyszymy m.in. utwory Witolda Lutosławskiego, Karola Szymanowskiego i Henryka Mikołaja Góreckiego. Festiwal zainauguruje 13 września wykonanie Pasji wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego. To monumentalne dzieło wykonają Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej, którą poprowadzi maestro Antoni Wit, Chór Filharmonii Narodowej w Warszawie (przygotowanie chóru – Henryk Wojnarowski), Warszawski Chór Chłopięcy (przygotowanie chóru – Krzysztof Kusiel-Moroz), jako soliści wystąpią: Christiane Libor (sopran), Jarosław Bręk (bas-baryton), Stephan Klemm (baryton), Daniel Olbrychski (recytacja).14 i 15 września Adam Makowicz zaprezentuje w ramach recitalu fortepianowego utwory Gershwina, Armstronga, Lutosławskiego i Pendereckiego.
18 września zespół Kwadrofonik (Emilia Sitarz, fortepian, Bartłomiej Wąsik, fortepian, Magdalena Kordylasińska, perkusja, Miłosz Pękala, perkusja) zagrają m.in. Trzy obrazy z baletu Harnasie Karola Szymanowskiego oraz Wariacje na temat Paganiniego Witolda Lutosławskiego w opracowaniu Marty Ptaszyńskiej.
Koncert fortepianowy Witolda Lutosławskiego zabrzmi na koncercie 20 września. Wykonają go Paweł Kowalski (fortepian) i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Marka Pijarowskiego.
25 września Polska Filharmonia Kameralna Sopot po dyrekcją Wojciecha Rajskiego, Wojciech Staroniewicz (saksofon) oraz Andrzej Jagodziński Trio w składzie Andrzej Jagodziński (fortepian), Czesław "Mały" Bartkowski (perkusja), Adam Cegielski (kontrabas) wykonają Koncert fortepianowy Henryka Mikołaja Góreckiego, Muzykę żałobną Witolda Lutosławskiego oraz Sinfoniettę per archi nr 1 Krzysztofa Pendereckiego.
Muzyka Witolda Lutosławskiego (Mała suita, Łańcuch II) zabrzmi na koncercie 27 września. Utwory wykonają Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Takao Ukigayi oraz Krzysztof Jakowicz (skrzypce).
José Maria Florêncio poprowadzi Orkiestrę Kameralną Capella Bydgostiensis, która wykona Koncert na flet, harfę, smyczki i perkusję Witolda Lutosławskiego oraz Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową Henryka Mikołaja Góreckiego. W partiach solowych usłyszymy: Jadwigę Kotnowską (flet), Annę Sikorzak-Olek (harfa), Vitolda Reka (kontrabas), Piotra Biskupskiego (perkusja). Koncert odbędzie się 2 października.
4 października, na zakończenie festiwalu, zabrzmi Requiem Verdiego.
Szczegółowy program festiwalu znajduje się tutaj.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.