Aktualności
51. Bydgoski Festiwal Muzyczny
2013-09-09
Tegoroczna edycja Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego upłynie pod znakiem muzyki poważnej oraz jazzu. Usłyszymy m.in. utwory Witolda Lutosławskiego, Karola Szymanowskiego i Henryka Mikołaja Góreckiego. Festiwal zainauguruje 13 września wykonanie Pasji wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego. To monumentalne dzieło wykonają Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej, którą poprowadzi maestro Antoni Wit, Chór Filharmonii Narodowej w Warszawie (przygotowanie chóru – Henryk Wojnarowski), Warszawski Chór Chłopięcy (przygotowanie chóru – Krzysztof Kusiel-Moroz), jako soliści wystąpią: Christiane Libor (sopran), Jarosław Bręk (bas-baryton), Stephan Klemm (baryton), Daniel Olbrychski (recytacja).14 i 15 września Adam Makowicz zaprezentuje w ramach recitalu fortepianowego utwory Gershwina, Armstronga, Lutosławskiego i Pendereckiego.
18 września zespół Kwadrofonik (Emilia Sitarz, fortepian, Bartłomiej Wąsik, fortepian, Magdalena Kordylasińska, perkusja, Miłosz Pękala, perkusja) zagrają m.in. Trzy obrazy z baletu Harnasie Karola Szymanowskiego oraz Wariacje na temat Paganiniego Witolda Lutosławskiego w opracowaniu Marty Ptaszyńskiej.
Koncert fortepianowy Witolda Lutosławskiego zabrzmi na koncercie 20 września. Wykonają go Paweł Kowalski (fortepian) i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Marka Pijarowskiego.
25 września Polska Filharmonia Kameralna Sopot po dyrekcją Wojciecha Rajskiego, Wojciech Staroniewicz (saksofon) oraz Andrzej Jagodziński Trio w składzie Andrzej Jagodziński (fortepian), Czesław "Mały" Bartkowski (perkusja), Adam Cegielski (kontrabas) wykonają Koncert fortepianowy Henryka Mikołaja Góreckiego, Muzykę żałobną Witolda Lutosławskiego oraz Sinfoniettę per archi nr 1 Krzysztofa Pendereckiego.
Muzyka Witolda Lutosławskiego (Mała suita, Łańcuch II) zabrzmi na koncercie 27 września. Utwory wykonają Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Takao Ukigayi oraz Krzysztof Jakowicz (skrzypce).
José Maria Florêncio poprowadzi Orkiestrę Kameralną Capella Bydgostiensis, która wykona Koncert na flet, harfę, smyczki i perkusję Witolda Lutosławskiego oraz Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową Henryka Mikołaja Góreckiego. W partiach solowych usłyszymy: Jadwigę Kotnowską (flet), Annę Sikorzak-Olek (harfa), Vitolda Reka (kontrabas), Piotra Biskupskiego (perkusja). Koncert odbędzie się 2 października.
4 października, na zakończenie festiwalu, zabrzmi Requiem Verdiego.
Szczegółowy program festiwalu znajduje się tutaj.
Najczęściej czytane:
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.