PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

51. Bydgoski Festiwal Muzyczny

2013-09-09
Tegoroczna edycja Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego upłynie pod znakiem muzyki poważnej oraz jazzu. Usłyszymy m.in. utwory Witolda Lutosławskiego, Karola Szymanowskiego i Henryka Mikołaja Góreckiego. Festiwal zainauguruje 13 września wykonanie Pasji wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego. To monumentalne dzieło wykonają Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej, którą poprowadzi maestro Antoni Wit, Chór Filharmonii Narodowej w Warszawie (przygotowanie chóru – Henryk Wojnarowski), Warszawski Chór Chłopięcy (przygotowanie chóru – Krzysztof Kusiel-Moroz), jako soliści wystąpią: Christiane Libor (sopran), Jarosław Bręk (bas-baryton), Stephan Klemm (baryton), Daniel Olbrychski (recytacja).

14 i 15 września Adam Makowicz zaprezentuje w ramach recitalu fortepianowego utwory Gershwina, Armstronga, Lutosławskiego i Pendereckiego.

18 września zespół Kwadrofonik (Emilia Sitarz, fortepian, Bartłomiej Wąsik, fortepian, Magdalena Kordylasińska, perkusja, Miłosz Pękala, perkusja) zagrają m.in. Trzy obrazy z baletu Harnasie Karola Szymanowskiego oraz Wariacje na temat Paganiniego Witolda Lutosławskiego w opracowaniu Marty Ptaszyńskiej. 

Koncert fortepianowy Witolda Lutosławskiego zabrzmi na koncercie 20 września. Wykonają go Paweł Kowalski (fortepian) i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Marka Pijarowskiego.

25 września Polska Filharmonia Kameralna Sopot po dyrekcją Wojciecha Rajskiego, Wojciech Staroniewicz (saksofon) oraz Andrzej Jagodziński Trio w składzie Andrzej Jagodziński (fortepian), Czesław "Mały" Bartkowski (perkusja), Adam Cegielski (kontrabas) wykonają Koncert fortepianowy Henryka Mikołaja Góreckiego, Muzykę żałobną Witolda Lutosławskiego oraz Sinfoniettę per archi nr 1 Krzysztofa Pendereckiego.

Muzyka Witolda Lutosławskiego (Mała suita, Łańcuch II) zabrzmi na koncercie 27 września. Utwory wykonają Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Takao Ukigayi oraz Krzysztof Jakowicz (skrzypce).

José Maria Florêncio poprowadzi Orkiestrę Kameralną Capella Bydgostiensis, która wykona Koncert na flet, harfę, smyczki i perkusję Witolda Lutosławskiego oraz Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową Henryka Mikołaja Góreckiego. W partiach solowych usłyszymy: Jadwigę Kotnowską (flet), Annę Sikorzak-Olek (harfa), Vitolda Reka (kontrabas), Piotra Biskupskiego (perkusja). Koncert odbędzie się 2 października.

4 października, na zakończenie festiwalu, zabrzmi Requiem Verdiego.

Szczegółowy program festiwalu znajduje się tutaj.

Najczęściej czytane:

Konkurs "Gdzie jest Wally"

Zapraszamy Was do comiesięcznej zabawy z ilustracjami tegorocznego kalendarza PWM. Szukaj atrybutów na ilutracjach i zdobywaj ciekawe nagrody.

Konkurs "Gdzie jest Wally" rozgrywa się w 11 odsłonach. Śledź naszą stronę na Facebooku od lutego do grudnia i wygrywaj. Do zdobycia: nowe publikacje i atrakcyjne rabaty.



MAJ: czwarta odsłona konkursu

Daj znać w komentarzu, ile klawiszy fotepianu widzisz na ilustracji i w jakich miejscach się znajdują. Na najbardziej spostrzegawczych czekają trzy egzemplarze książki Moniuszko z serii Małe Monografie .

Fryderyki 2024 rozdane. Statuetka dla ANAKLASIS

Najważniejsze polskie nagrody fonograficzne Fryderyki zostały przyznane podczas Gali Muzyki Poważnej, która odbyła się w niedzielę 28 kwietnia w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Wśród laureatów ponownie zatriumfowała marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – ANAKLASIS.

 

Przyznano również nagrodę Złotego Fryderyka za całokształt twórczości w kategorii Muzyka Poważna. Laureatem został Krzysztof Meyer.

Powraca Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Koncert inauguracyjny już 30 kwietnia

W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.

Najpiękniejsze Książki 2023 – nominacja dla PWM!

Najgłośniejsza książka ubiegłego roku wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne otrzymała nominację w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2023. W kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa jury doceniło publikację Ten cały musical Mateusza Borkowskiego, Jacka Mikołajczyka i Marcina Zawady. Autorką projektu okładki i wnętrza oraz składu jest Alicja Kobza.

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.