Aktualności
Nowy numer "Kwarty"
2013-09-12
W najnowszym numerze „Kwarty” m.in. artykuł Jana Topolskiego analizującego twórczość kompozytorów urodzonych w latach 70., esej Marcina Gmysa o Eugeniuszu Morawskim oraz wywiady z Moniką Wolińską i Maximem Vengerovem. Zachęcamy do lektury!Jak pisze we wstępie redaktor naczelny PWM dr Daniel Cichy:
"Wydawane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne czasopismo Kwarta zdążyło się już na stałe wpisać w krajobraz refleksji muzycznej w Polsce. Na łamach skoncentrowanego na rodzimej twórczości współczesnej periodyku, piórem znakomitych autorów od lat staramy się w sposób rzetelny i obiektywny przedstawiać bohaterów polskiej muzyki najnowszej, zwracać uwagę na najważniejsze zjawiska estetyczne, opisywać wartościowe dzieła, wreszcie być źródłem informacji o powstających partyturach, ich prawykonaniach oraz publikacjach nutowych, książkowych i płytowych.
Wraz z nowym numerem Kwarty chcemy zaproponować szerszy zakres tematyczny pisma. Myślą przewodnią pisma nie będzie od teraz już tylko muzyka współczesna. Pragniemy przybliżać Państwu twórczość kompozytorów dawniejszych, niegdyś popularnych a dziś zapomnianych. Stąd znalazł się na naszych łamach błyskotliwy esej Marcina Gmysa o Eugeniuszu Morawskim, wraz z rozmową z Moniką Wolińską, dyrygentką zakochaną w muzyce twórcy, porównywanego za życia z Ryszardem Straussem. Prezentujemy także obszerny materiał o Henryku Wieniawskim, którego dziełem zachwyca się Maxim Vengerov, jeden z najwybitniejszych skrzypków. Po raz pierwszy przedstawiamy także bohatera zbiorowego, niezwykle interesującą estetycznie grupę kompozytorów urodzonych w latach 70. Ich fenomen opisuje Jan Topolski.
Warto zwrócić uwagę także na zapowiedzi wydawnicze, w tym książkę Beaty Bolesławskiej-Lewandowskiej Henryk Mikołaj Górecki. Portret w pamięci, której fragmenty publikujemy.(...)
A tymczasem, życzę miłej lektury."
Link do czasopisma TUTAJ.
Link do pobrania pliku TUTAJ.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.