Aktualności
Nowa płyta Macieja Zielińskiego
2013-09-19
20 września 2013 do sklepów trafia nowa płyta jednego z najciekawszych kompozytorów muzyki współczesnej - Macieja Zielińskiego pod tytułem „V Symphony”, wydana przez wytwórnię DUX.Maciej Zieliński, wielokrotnie nagradzany twórca muzyki współczesnej, nominowany w zeszłym roku do nagrody Fryderyk w kategorii „Kompozytor Roku”, jest znany szerszej publiczności z muzyki do filmowych hitów ostatnich lat (a które ukażą się już wkrótce nakładem PWM w opracowaniu na fortepian - szczegóły tutaj). Tym razem proponuje kompozycje orkiestrowe z gatunku muzyki współczesnej. Utwory V Symphony oraz Elemen T powstały w 2012 roku, w wyniku współpracy kompozytora z Polską Orkiestrą Radiową. Maciej Zieliński od lat pracuje z tym zespołem, jednak tym razem była to współpraca w ramach nowego programu prowadzonego przez Instytut Muzyki i Tańca - „Kompozytor Rezydent”.
V Symphony, od samego tytułu poczynając, pełna jest wieloznaczności i elementów typowego dla ponowoczesnej sztuki „podwójnego kodowania”. W kompozycji pojawia się wiele ciekawych zjawisk dźwiękowych jak np. efekt „delay”, czy też efekt zwalnianej taśmy, wykonywanych przez orkiestrę „na żywo”. W postmodernistyczną atmosferę utworu wpisało się wydarzenie, które miało miejsce podczas prawykonania kompozycji. Dokładnie na ostatnim dźwięku ze strony publiczności odezwał się… telefon komórkowy. Efekt ten był na tyle muzyczny i tak dobrze wpisał się w inne zjawiska dźwiękowe utworu, że kompozytor dodał partię telefonu do partytury. „V Symphony to ważny dla mnie utwór, w którym szukam mojego własnego pojęcia postmodernizmu. Staram się odnaleźć sposób na łączenie elementów tradycji muzycznej ze współczesnym językiem muzycznym.” – mówi Maciej Zieliński.
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.