Aktualności
Koncerty jubileuszowe z okazji setnych urodzin prof. Jana Ekiera
2013-10-01
3 i 5 października w Sali Koncertowej Fryderyka Chopina na warszawskim Uniwersytecie Muzycznym odbędą się dwa koncerty jubileuszowe z okazji setnych urodzin prof. Jana Ekiera. Na koncercie 3 października zabrzmią:G. Rossini – Uwertura do opery Tankred
K. Szymanowski – IV Symfonia op. 60 (Koncertująca)
F. Chopin – Koncert fortepianowy e-moll op. 11
J. Ekier – Kolorowe melodie
Wykonawcy:
Piotr Paleczny — fortepian
Chór Mieszany UMFC
Krzysztof Kusiel-Moroz — przygotowanie chóru
Sinfonia Varsovia
TOMASZ BUGAJ — dyrygent
5 października usłyszeć będzie można:
J. Ekier – Szturmówka, Na nowe drogi, Janka
J. Ekier – Wariacje i podwójna fuga na kwartet smyczkowy
J. S. Bach – Fantazja chromatyczna i fuga d-moll BWV 903
F. Chopin – Pieśni z op. 74: Precz z moich oczu, Pierścień, Wojak
F. Chopin – Introdukcja i Polonez C-dur op. 3 na fortepian i wiolonczelę
F. Chopin – Trio g-moll op. 8
Utwory wykonają:
Adam Kruszewski baryton
Konstanty Andrzej Kulka skrzypce
Tomasz Strahl wiolonczela
Bronisława Kawalla, Ella Susmanek fortepian
Agnieszka Przemyk-Bryła, Edward Wolanin fortepian
KWARTET WILANÓW: Tadeusz Gadzina, Paweł Łosakiewicz skrzypce Ryszard Duź altówka, Marian Wasiółka wiolonczela
Koncert sobotni poprzedzi spotkanie o godz. 16:30 w Audytorium im. Karola Szymanowskiego "BYĆ ARTYSTĄ O Profesorze Janie Ekierze mówią uczniowie i przyjaciele"
Wypowiedzi i wspomnienia najbliższych przyjaciół, wychowanków i współpracowników oraz pokaz recitali i wypowiedzi Profesora zrealizowanych przez TVP
Koncertom towarzyszy wystawa prezentowana w foyer Sali Koncertowej "SZKOŁA MUZYKI Jan Ekier w warszawskiej uczelni muzycznej"
Autor wystawy: dr Aneta Teichman
Projekt graficzny i realizacja: Przemysław Klonowski
Szczegóły dotyczące koncertów:
http://www.chopin.edu.pl/pl/?m=20131003&cat=5
http://www.chopin.edu.pl/pl/?m=20131005&cat=5
Najczęściej czytane:
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.