Aktualności
Światowe premiery utworów (Universal Edition Wien)
2013-10-21
W najbliższym czasie odbędzie się kilka prawykonań utworów kompozytorów związanych z wydawnictwem Universal Edition Wien. W najbliższych dniach odbędą się światowe prawykonania:- aranżacji II Kwartetu smyczkowego Alexandra von Zemlinsky’ego na 14 instrumentów solowych, dokonanej przez Richarda Dünsera i zatytułowanej Kammersymphonie (kwartet, zadedykowany A. Schönbergowi, zawiera odniesienia do jego Symfonii kameralnej op. 9)
Prawykonanie: 21.10.2013. Musikverein w Wiedniu; Ensemble Kontrapunkte, dyr. Peter Keuschnig
- Eine kleine Nachtmusik na skrzypce solo Vykintasa Baltakasa.
Prawykonanie: 26.10.2013 w ramach Transit Festival in Leuven; Wibert Aerts (vno)
- Wonderful Four-Headed Nightingale na kwartet smyczkowy Luke’a Bedforda
Prawykonanie: 28.10.2013. w ramach Wien Modern Festival, Konzerthaus w Wiedniu; Arditti String Quartet
- Espionage na skrzypce solo Nigela Osborne’a.
Prawykonanie: 01.11.2013. w ramach Wien Modern Festival, Konzerthaus w Wiedniu; Ernst Kovacic (vno)
- Impossibility of being still Wen Liu na zespół instrumentalny
Prawykonanie: 07.11.2013. RadioKulturhaus w Wiedniu; A. Sorokow (vno), S. Lacroix (fl); L. Mlekusch (sax), M. Karanovic (vc), K. Sterev (acc), dyr. Martin Kerschbaum
- 3 Essays Petera Kolmana na orkiestrę
Prawykonanie: 09.11.2013. w ramach festiwalu Melos-Ethos w Bratysławie; Slovenská Filharmónia, dyr. Zsolt Nagy
Warto wspomnieć, że na festiwalu Melos-Ethos odbędzie się słowacka prapremiera utworu Not I Agaty Zubel.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.