Aktualności
XII Festiwal Muzyki Nowej z muzyką Zielińskiego, Nowaka i Lutosławskiego
2013-11-13
W dniach 15-23 listopada odbywa się na Śląsku Festiwal Muzyki Nowej, na którym prawykonane zostaną dwa nowe utwory Macieja Zielińskiego i jeden utwór Aleksandra Nowaka. Festiwal zakończy koncert muzyki Witolda Lutosławskiego. Festiwal Muzyki Nowej to przedsięwzięcie cykliczne realizowane na Śląsku corocznie od 2001 roku, w ramach którego na przełomie listopada i grudnia prezentowane są koncerty muzyki współczesnej w tym premiery nowych dzieł, wykłady, spotkania z twórcami oraz warsztaty kompozytorskie lub edukacyjne.15 listopada o godz. 17:30 w Sali Koncertowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. K. Szymanowskiego w Katowicach odbędzie się koncert, który wykona Orkiestra Muzyki Nowej pod kierunkiem Szymona Bywalca. W partiach solowych skrzypiec usłyszymy Katarzynę Dudę. Prawykonany zostanie wówczas utwór Macieja Zielińskiego „Violincerto na skrzypce i orkiestrę kameralną”.
Drugi premierowy utwór Macieja Zielińskiego „Trilogic – between Yesterday and Tomorrow” będzie miał swoją premierę na koncercie, który odbędzie się 21 listopada o godz. 18:00 w Sali Gorczyckiego Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu. Wówczas po raz pierwszy zabrzmi również nowy utwór Aleksandra Nowaka „Trio na flet altowy, altówkę i harfę”. Utwory wykona Lorien Trio w składzie: Agnieszka Kaczmarek-Bialic (harfa), Alicja Lizer-Molitorys (flet) i Aleksandra Batog (altówka).
Koncert finałowy „Lutosławski dla znawców i amatorów”, który odbędzie się 23 listopada również w Sali Gorczyckiego, będzie – jak wskazuje na to jego nazwa - w całości poświęcony twórczości Witolda Lutosławskiego. Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca wykona: „Przeźrocza” dla 11 solistów, „Preludia taneczne” na 9 instrumentów, „Łańcuch” na orkiestrę kameralną, „10 tańców polskich” oraz „Małą suitę”.
Szczegóły na plakacie.
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.