Aktualności
60 lat Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO
2013-11-18
Z okazji 60-lecia Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO, która w tym roku wyróżniła kompozycję Agaty Zubel „Not I”, w Programie 2 Polskiego Radia odbędzie się dzisiaj audycja Joanny Grotkowskiej poświęcona temu opiniotwórczemu forum (Dwójka, godz. 23:35). Międzynarodowa Trybuna Kompozytorów UNESCO to coroczne forum organizowane przez Międzynarodową Radę Muzyki, które daje możliwość wymiany i rozpowszechniania współczesnej muzyki klasycznej. Jest ono finansowane ze składek krajowych sieci radiowych. Pierwsza Trybuna odbyła się w 1954 - udział w niej wzięli delegaci z niemieckich, francuskich, belgijskich i szwajcarskich krajowych nadawców. Od tego czasu aż do 2002 sesje odbywały się w siedzibie UNESCO w Paryżu, z wyjątkiem 2000 r., kiedy gospodarzem były Muziek Groep Nederland i Fundacja Gaudeamus w Amsterdamie.Wśród wyróżnionych kompozycji jest wiele dzieł polskich kompozytorów (w nawiasie podano rok przyznania wyróżnienia):
Agata Zubel, Not I (2013)
Hanna Kulenty, Koncert na skrzypce i orkiestrę (2002)
Paweł Mykietyn, 3 na 13 (1994)
Eugeniusz Knapik, I Kwartet smyczkowy (1984)
Aleksander Lasoń, I Symfonia (1980)
Marek Stachowski, Neuzis II (1974)
Henryk Mikołaj Górecki, Ad Matrem (1973)
Witold Lutosławski, II Symfonia (1968)
Tadeusz Baird, Cztery dialogi (1966)
Witold Lutosławski, Trzy poematy Henri Michaux (1964)
Tadeusz Baird, Wariacje bez tematu (1963)
Krzysztof Penderecki, Tren ofiarom Hiroszimy (1961)
Witold Lutosławski, Muzyka żałobna (1959)
Tadeusz Baird, Cztery eseje (1959)
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.