Aktualności
Koncerty "Na polską nutę" w Filharmonii Krakowskiej
2013-11-19
21 i 22 listopada Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Michała Dworzyńskiego oraz Julia Kociuban (fortepian) wykonają utwory Wojciecha Kilara, Karola Szymanowskiego, Zygmunta Noskowskiego i Fryderyka Chopina. W programie koncertu znalazły się utwory:Karol Szymanowski – Etiuda b-moll op. 4 nr 3 (opr. G. Fitelberg)
Fryderyk Chopin – Koncert fortepianowy f-moll op. 21
Zygmunt Noskowski – Poemat symfoniczny Step op. 66
Wojciech Kilar – Krzesany
Koncert stanowi drugą odsłonę cyklu „Muzyczny atlas” i poświęcony jest w sposób szczególny utworom związanym z szeroko pojętą polskością. W felietonie, poświęconym prezentowanym na obu koncertach utworom Maciej Jabłoński zauważył: „Koncert (…) niechaj nie tylko wywoła w nas ciepłe uczucia, jakie powinniśmy żywić przy okazji 95 rocznicy odzyskania niepodległości w 1918 roku… Niechaj również obudzi świadomość niezwykle ważnej roli, jaka w życiu zniewolonego przez 123 lata narodu odegrali wielcy twórcy – to im właśnie zawdzięczamy podtrzymywanie ciągłości polskiej kultury i języka, to dzięki nim po ponad stuletnich zaborach dorobek minionych wieków historii naszego państwa nie poszedł w zapomnienie, a po I wojnie światowej Polacy mogli z miejsca zacząć odbudowę swego kraju, którego kultura nie tylko nie ucierpiała, lecz wręcz przeciwnie – doznała jedynego w swoim rodzaju bujnego rozwoju. Świadczą o tym (…) utwory, powstałe przecież w okresie panowania zaborców – Koncert fortepianowy Chopina, Step Noskowskiego i Etiuda Szymanowskiego. Są one przy tym klejnotami polskiego romantyzmu muzycznego, którymi naród bez państwa manifestował swoje dumne trwanie…”
Cały felieton do przeczytania pod tym linkiem.
Najczęściej czytane:
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.