Aktualności
"Górecki. Portret w pamięci" w TVP i w "Rzeczypospolitej"
2013-12-02
O książce „Górecki. Portret w pamięci” wydanej nakładem PWM jest coraz głośniej w mediach. Ostatnio gościem programu „Pora na kulturę” była autorka książki Beata Bolesławska-Lewandowska, zaś w „Rzeczypospolitej” ukazała się recenzja pióra Jacka Marczyńskiego. Rozmowa, którą przeprowadziła z Beatą Bolesławską-Lewandowską Violetta Rotter-Kozera, oscylowała wokół okoliczności powstania książki oraz samej twórczości i życia Henryka Mikołaja Góreckiego:http://www.tvp.pl/katowice/informacyjne/gosc-aktualnosci-pora-na-kulture/wideo/16-listopada/13036422
& powtarzalność spostrzeżeń kolejnych rozmówców nie nuży, świadczy raczej, że tworzą oni prawdziwy portret Góreckiego, który bywał cholerykiem (czego potem żałował), potrafił zrywać przyjaźnie, które po jakimś czasie odnawiał, a na jego życiu cieniem położyły się przeżycia z dzieciństwa: ciężka choroba, a przede wszystkim śmierć matki. I fakt, że matczynego ciepła nie dała mu surowa macocha. Długo miał o to żal do ojca. Mimo tej otwartości wywiadowani się kontrolują, by nie posunąć się za daleko w ocenach. Wnikliwy czytelnik dostrzeże, że nikt nie wspomina powstałej w 2000 r. „Kantaty o św. Wojciechu", choć wszyscy analizują twórczość z przełomu stuleci. Czy jest to utwór nieważny czy może jednak nieudany? Pytanie to zostawmy muzykologom. My wspominajmy Henryka Mikołaja Góreckiego, który 6 grudnia skończyłby 80 lat. A przede wszystkim słuchajmy jego niezwykłej muzyki. Ta książka jest cennym przewodnikiem, który może w tym pomóc” – napisał Jacek Marczyński w artykule „Nie zależało mu na taniej sławie”, który ukazał się w „Rzeczypospolitej”.
Cały artykuł: http://www.rp.pl/artykul/9148,1068438-Nie-zalezalo-mu-na-taniej-slawie.html
Polecamy również recenzję naszej książki pióra Doroty Szwarcman: http://szwarcman.blog.polityka.pl/2013/11/03/gorecki-czlowiek-skrajnosci/
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.