Aktualności
Projekt "In modo di Lutosławski"
2013-12-02
14 grudnia 2013 roku (sobota), o godz. 18.00, w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie (ul. Modzelewskiego 59) odbędzie się Koncert Kompozytorski wieńczący projekt „In modo di Lutosławski”. Podczas koncertu orkiestra PSM II st. im. Józefa Elsnera pod dyrekcją Piotra Wajraka wykona utwory finalistów konkursu kompozytorskiego, inspirowane twórczością W. Lutosławskiego. Będą to:Kostrzewa Wojciech – „Little Variations for Symphonic Orchestra”
Koziej Zuzanna – “Lutosławski”
Łowiec Krzysztof – „Les chansons” na orkiestrę symfoniczną
Łukawski Adam –„Lustra” Malec Michał –„Dispute”
Wityńska Estera – „Rehcas – wariacje na temat Wariacji” Koncert uzupełni wykonanie „Małej Suity” Witolda Lutosławskiego.
„In modo di Lutosławski” to projekt realizowany przez Zespół Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie w ramach obchodów Roku Lutosławskiego 2013. Przygotowany program promuje idee uprawiania sztuki kompozycji wśród najmłodszych muzyków oraz wspiera rozwój ich kariery profesjonalnej – począwszy od współzawodnictwa w konkursie, poprzez udział w intensywnym treningu kompozytorskim, aż po debiutanckie wykonanie autorskich kompozycji przez orkiestrę symfoniczną. Nowo powstałe kompozycje zostaną zarejestrowane i wydane w formie płytowej.
Na projekt złożyły się następujące elementy: konkurs kompozytorski realizowany w dwóch kategoriach wiekowych: 16-19 i 20-22 na utwór symfoniczny, w którym znajdują się bezpośrednie cytaty bądź nawiązania do twórczości Lutosławskiego. Finaliści konkursu zostali zaproszeni do udziału w Campusie Kompozytorskim (Radziejowice, 10-14 grudnia 2013), podczas którego doskonalić będą swoje umiejętności pod okiem wykładowców klas kompozycji z uczelni muzycznych w całej Polsce.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.