Aktualności
Koncert uczniowski w Sali Kameralnej PWM
2014-01-20
18 stycznia w Sali Kameralnej PWM w Warszawie (Fredry 8) odbył się koncert uczniów Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie. Licznie zgromadzona publiczność mogła wysłuchać wielu wspaniale wykonanych utworów m.in. Romualda Twardowskiego, Wojciecha Kilara, Pawła Łukaszewskiego i Mirosława Gąsieńca. Repertuar koncertu:fortepian
• R. Twardowski, "Mały wirtuoz": Wesoła zabawa
• M. Gąsieniec, "Zbiór tańców": Barkarola, Bolero, Gawot
• J. Garścia, "Graj ze mną na 4 ręce", z. 2: Uciekła mi przepióreczka w proso, Ty pójdziesz górą
• W. Kilar, Temat z filmu ,,Pianista”
• Różni, Na polską nutę: W. Lutosławski: Pastereczka, Panie Michale
akordeon B.K. Przybylski, Bajki
skrzypce
• H.M. Górecki, Trzy małe utworki na skrzypce i fortepian
• G. Bacewicz, Łatwe duety na tematy ludowe: Kołysanka, Krakowiak
• P. Wójtowicz, Magiczne drzewo czyli szurubuki na troje skrzypiec: Jedziemy na obóz, Sen tatusia
• D. Obijalska, P. Wawruk, Skrzypiące nutki: Tańczące śnieżynki, Przedostatni dyliżans, Jesień w Pekinie
• J. Garścia, J. Stasica, 10 łatwych utworów na skrzypce i fortepian: 6 wariacji na temat ,,Panie Janie”, Krakowiak
wiolonczela
• P. Łukaszewski, Małe concertina na wiolonczelę i fortepian: Małe concertino nr 1
• Bauer, Wycinanka góralska na 2 wiolonczele
flet
• J. Reeman, Jazzy flute: Letni wieczór, Pijany żeglarz, Dzień dobry
klarnet
• Brzozowski, Ty też możesz grać! na klarnet B lub C z fortepianem: Zajęcza polka
gitara
• K. Lipski, Gitara klasyczna: Passacaglia, Preludium
• J. Powroźniak, Łatwe utwory dawnych mistrzów
zespół kameralny
• A. Kreiner-Bogdańska, Kolędy na zespół instrumentalny (skrzypce, trąbka/saksofon, perkusja i fortepian)
Najczęściej czytane:
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.
Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.
Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych.
Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.
Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które – jego zdaniem – warto sięgnąć, grając na gitarze.
„Wszystko, co brzmi, co jest dźwiękiem, może stać się muzyką” – mówi w wywiadzie z Michałem Mendykiem Krzysztof Knittel.
Czy zgadzasz się z tym zdaniem? Uzasadnij swoją wypowiedź w minimum czterech zdaniach. Najbardziej kreatywne odpowiedzi nagrodzimy książką z autografami Krzysztofa Knittla i Michała Mendyka.
Choć Ludomir Różycki – jeden z najważniejszych przedstawicieli Młodej Polski – za życia odnosił spektakularne sukcesy kompozytorskie, to współcześnie jego twórczość rzadko pojawia się w programach koncertowych. O wyjątkowej sztuce warto zatem przypomnieć.