Aktualności
100. rocznica urodzin Witolda Rowickiego
2014-02-26
Dziś mija 100. rocznica urodzin Witolda Rowickiego − wybitnego dyrygenta, pedagoga i propagatora muzyki.Przyszedł na świat w Taganrogu w Rosji, w polskiej rodzinie, która jednak w 1923 roku opuściła − już wówczas − ZSRR i powróciła do Polski. Jego zamiłowanie do muzyki przejawiało się od najwcześniejszych lat − już jako uczeń VI klasy Gimnazjum w Nowym Sączu, zorganizował orkiestrę szkolną.
W latach 1931-1938 studiował teorię muzyki oraz grę na skrzypcach w Konserwatorium Towarzystwa Muzycznego w Krakowie. W tym czasie grał także w Orkiestrze Filharmonii Krakowskiej oraz występował jako solista i kameralista. Po ukończeniu studiów pracował jako pedagog w Konserwatorium Krakowskim. W czasie wojny pozostał w tym mieście, by studiować dyrygenturę oraz kompozycję i muzykologię u Zdzisława Jachimeckiego. Po jej zakończeniu przez krótki czas pracował w dziale muzycznym Polskiego Radia w Krakowie, by następnie podjąć się misji zorganizowania orkiestry przy Polskim Radiu w Katowicach. Pierwszy koncert odtworzonej przez niego Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia miał miejsce 23 marca 1945 roku. Ich współpraca trwała przez kolejnych 5 lat − do czasu objęcia przez Rowickiego funkcji Dyrektora Artystycznego Państwowej Filharmonii w Warszawie (od 1955 Filharmonia Narodowa).
Był propagatorem utworów kompozytorów współczesnych, wykonując je zarówno w czasie „Warszawskiej Jesieni”, jak i umieszczając w programach wszystkich sezonów artystycznych FN oraz wykonując w trakcie licznych koncertów zagranicznych. Prowadząc przez długie lata Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Narodowej, występował jednocześnie także m.in z: Orchestre de la Suisse Romande, Orchestre de Paris, Royal Philharmonic Orchestra, London Symphony, Münchner Philharmoniker, Orchestra del Teatro alla Scala, Philadelphia Orchestra.
Zmarł 2 października 1989 roku.
Zachęcamy do odwiedzenia strony poświęconej dyrygentowi. Link znajdziecie tutaj.
Zdjęcie: Narodowe Archiwum Cyfrowe, Sygnatura: 51-408-3Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.