Aktualności
Kyrie Henryka Mikołaja Góreckiego do wysłuchania w NINATECE
2014-04-28
21 kwietnia w Warszawie, w Bazylice Archikatedralnej p.w. Męczeństwa Św. Jana Chrzciciela, odbyło się światowe prawykonanie Kyrie op. 83 Henryka Mikołaja Góreckiego. Utwór od 28 kwietnia jest dostępny w portalu NINATEKA.PL.
Kyrie op. 83 na chór mieszany, perkusję, fortepian i orkiestrę smyczkową to jeden z ostatnich utworów skomponowanych przez Henryka Mikołaja Góreckiego. Powstawał w latach 2004-2005 i miał być częścią mszy, o którą pod koniec lat 90. poprosił Góreckiego Jan Paweł II. Kompozytor zwlekał z realizacją „zamówienia”, czekając na natchnienie i odpowiedni moment. Kilka lat później w roku 2003, podczas audiencji, został upomniany przez papieża, że trzeba pracować nad mszą, bo latka lecą, i wtedy kompozytor zabrał się do pracy. Niestety Henryk Mikołaj Górecki zdołał ukończyć tylko pierwszą część mszalnego cyklu.
– Kyrie jest przykładem późnego stylu, ukazanego, w przeciwieństwie do IV Symfonii, od strony introwertycznej. Możemy tu znaleźć wiele ciemnych brzmień, przeważa bardzo wolne tempo. Na końcu jednak następuje, charakterystyczne dla jego wielu utworów, rozjaśnienie nastroju w długo wybrzmiewającym akordzie A-dur – tak o Kyrie powiedział syn kompozytora, Mikołaj Górecki.
Dyrygent prawykonania – Marek Moś w rozmowie z Beatą Stylińską w Programie Drugim Polskiego Radia, tak wspominał zmarłego w roku 2010 kompozytora: Był taki czas, kiedy pozostawałem w bardzo bliskich stosunkach z Henrykiem Mikołajem Góreckim. Gościłem często w jego domu, ale przede wszystkim wykonywałem jego utwory kameralne jako prymariusz Kwartetu Śląskiego. To niezwykłe, że zaszczyt prawykonania jego dzieła spotkał mnie dopiero po śmierci kompozytora.
Organizatorami koncertu Próg nadziei w hołdzie Janowi Pawłowi II, byli: Polskie Radio S.A., Narodowy Instytut Audiowizualny, Fundacja Rozwoju Sztuki Sonoris oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne S.A.
Kyrie op. 83 Henryka Mikołaja Góreckiego można wysłuchać w NINATECE.
(Informacja prasowa NINATEKI)
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.