Aktualności
Profesor Wiolinek - spektakle edukacyjno-muzyczne w Operze Krakowskiej
2014-04-28
Opera Krakowska serdecznie zaprasza dzieci w wieku od 4 do 9 lat na spektakle edukacyjno-muzyczne ze zwariowanym Profesorem Wiolinkiem! Profesor na prośbę Dyrektora Opery pomaga w rozwiązywaniu nietypowych kłopotów operowego świata.
W każdym ze spotkań pojawia się inny gość specjalny, któremu Profesor musi pospieszyć z pomocą. Towarzyszą mu psotny Duch, podróżujący muzycznym wehikułem Wnuczek oraz … mali widzowie spektaklu.
Przed Profesorem i dziećmi staną nie lada zadania. Będą musieli m.in. naprawić duszę uszkodzonych skrzypiec, odnaleźć skarb śpiewaczki oraz zmierzyć się z zaczarowanym fletem, siejącym zamęt w operze. A wszystko to za sprawą starej szafy, skrywającej niejedną operową tajemnicę…
Realizatorzy:
Scenariusz, reżyseria – Paweł Wójtowicz
Producent – Agnieszka Sztencel
Scenografia i kostiumy – Bożena Pędziwiatr
Muzyka i tekst piosenek Wiolinka – Paweł Wójtowicz
Ilość miejsc ograniczona.
Spektakle odbywają się na Scenie Kameralnej – IV piętro
Przewidywany czas trwania – około 1,5 godziny
PLAN SPOTKAŃ
Odcinek I
Profesor Wiolinek i skrzyneczka z drewna (o instrumentach smyczkowych - skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas)
Profesor Wiolinek stara się z pomocą dzieci zreperować zepsute skrzypce. Młodzi widzowie poznają budowę, dźwięk i różnorodność instrumentów smyczkowych.
• 4 maja, godz. 10.00
• 5 maja, godz. 10.00 i 12.00
Odcinek II
Profesor Wiolinek i zaginiony skarb (o głosie ludzkim – sopran)
Solistka zgubiła swój głos. Profesor z pomocą widowni stara się odszukać i dopasować odpowiedni rodzaj głosu.
• 18 maja, godz. 10.00
• 19 maja, godz. 10.00 i 12.00
Odcinek III
Profesor Wiolinek i zaczarowany flet (o flecie)
Czarodziejski flet potrafi wiele tajemniczych rzeczy. Poznajemy budowę instrumentu i jego dźwięk oraz historię opery czarodziejski flet W. A. Mozarta.
• 8 czerwca, godz. 10.00
• 9 czerwca, godz. 10.00 i 12.00
Odcinek IV
Profesor Wiolinek i zaszyfrowana wiadomość (o rytmie i perkusji)
Perkusja wystukuje dziwne rytmy, zaszyfrowane wiadomości. Dzieci uczą się czym jest rytm w muzyce, poznają instrumenty perkusyjne, mają możliwość zagrania na nich i odszyfrowują tajemniczą wiadomość.
• 21 września, godz. 10.00
• 22 września, godz. 10.00 i 12.00
Odcinek V
Profesor Wiolinek i chochlik Figaro (o kompozytorach: G. Rossinim i W. A. Mozarcie)
Chochlik grasuje po operze i nikt nie może sobie z nim dać rady. Dzięki profesorowi wszyscy widzowie poznają tajemnicę Figara, psotnika, który uciekł z oper Mozarta i Rossiniego.
• 26 października, godz. 10.00
• 27 października, godz. 10.00 i 12.00
Odcinek VI
Profesor Wiolinek i tajemnicza paczka (o balecie)
Profesor poznaje baletnicę, która została zamieniona w lalkę. Stara się ją odczarować. Dzieci zapoznają się z techniką tańca i akcesoriami z nim związanymi.
• 9 listopada, godz. 10.00
• 10 listopada, godz. 10.00 i 12.00
Odcinek VII
Profesor Wiolinek i grający wieloryb (o fortepianie)
Na środku stoi wielki czarny stwór z 88 zębami. To fortepian i jego klawisze. Widzowie wraz z profesorem Wiolinkiem uczestniczą w morskiej przygodzie i poznają Fryderyka Chopina.
• 7 grudnia, godz. 10.00
• 8 grudnia, godz. 10.00 i 12.00
Dyrekcja Opery zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian w terminie i tematyce spotkań.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Partner – Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.