Aktualności
Profesor Wiolinek - spektakle edukacyjno-muzyczne w Operze Krakowskiej
2014-04-28
Opera Krakowska serdecznie zaprasza dzieci w wieku od 4 do 9 lat na spektakle edukacyjno-muzyczne ze zwariowanym Profesorem Wiolinkiem! Profesor na prośbę Dyrektora Opery pomaga w rozwiązywaniu nietypowych kłopotów operowego świata.
W każdym ze spotkań pojawia się inny gość specjalny, któremu Profesor musi pospieszyć z pomocą. Towarzyszą mu psotny Duch, podróżujący muzycznym wehikułem Wnuczek oraz … mali widzowie spektaklu.
Przed Profesorem i dziećmi staną nie lada zadania. Będą musieli m.in. naprawić duszę uszkodzonych skrzypiec, odnaleźć skarb śpiewaczki oraz zmierzyć się z zaczarowanym fletem, siejącym zamęt w operze. A wszystko to za sprawą starej szafy, skrywającej niejedną operową tajemnicę…
Realizatorzy:
Scenariusz, reżyseria – Paweł Wójtowicz
Producent – Agnieszka Sztencel
Scenografia i kostiumy – Bożena Pędziwiatr
Muzyka i tekst piosenek Wiolinka – Paweł Wójtowicz
Ilość miejsc ograniczona.
Spektakle odbywają się na Scenie Kameralnej – IV piętro
Przewidywany czas trwania – około 1,5 godziny
PLAN SPOTKAŃ
Odcinek I
Profesor Wiolinek i skrzyneczka z drewna (o instrumentach smyczkowych - skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas)
Profesor Wiolinek stara się z pomocą dzieci zreperować zepsute skrzypce. Młodzi widzowie poznają budowę, dźwięk i różnorodność instrumentów smyczkowych.
• 4 maja, godz. 10.00
• 5 maja, godz. 10.00 i 12.00
Odcinek II
Profesor Wiolinek i zaginiony skarb (o głosie ludzkim – sopran)
Solistka zgubiła swój głos. Profesor z pomocą widowni stara się odszukać i dopasować odpowiedni rodzaj głosu.
• 18 maja, godz. 10.00
• 19 maja, godz. 10.00 i 12.00
Odcinek III
Profesor Wiolinek i zaczarowany flet (o flecie)
Czarodziejski flet potrafi wiele tajemniczych rzeczy. Poznajemy budowę instrumentu i jego dźwięk oraz historię opery czarodziejski flet W. A. Mozarta.
• 8 czerwca, godz. 10.00
• 9 czerwca, godz. 10.00 i 12.00
Odcinek IV
Profesor Wiolinek i zaszyfrowana wiadomość (o rytmie i perkusji)
Perkusja wystukuje dziwne rytmy, zaszyfrowane wiadomości. Dzieci uczą się czym jest rytm w muzyce, poznają instrumenty perkusyjne, mają możliwość zagrania na nich i odszyfrowują tajemniczą wiadomość.
• 21 września, godz. 10.00
• 22 września, godz. 10.00 i 12.00
Odcinek V
Profesor Wiolinek i chochlik Figaro (o kompozytorach: G. Rossinim i W. A. Mozarcie)
Chochlik grasuje po operze i nikt nie może sobie z nim dać rady. Dzięki profesorowi wszyscy widzowie poznają tajemnicę Figara, psotnika, który uciekł z oper Mozarta i Rossiniego.
• 26 października, godz. 10.00
• 27 października, godz. 10.00 i 12.00
Odcinek VI
Profesor Wiolinek i tajemnicza paczka (o balecie)
Profesor poznaje baletnicę, która została zamieniona w lalkę. Stara się ją odczarować. Dzieci zapoznają się z techniką tańca i akcesoriami z nim związanymi.
• 9 listopada, godz. 10.00
• 10 listopada, godz. 10.00 i 12.00
Odcinek VII
Profesor Wiolinek i grający wieloryb (o fortepianie)
Na środku stoi wielki czarny stwór z 88 zębami. To fortepian i jego klawisze. Widzowie wraz z profesorem Wiolinkiem uczestniczą w morskiej przygodzie i poznają Fryderyka Chopina.
• 7 grudnia, godz. 10.00
• 8 grudnia, godz. 10.00 i 12.00
Dyrekcja Opery zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian w terminie i tematyce spotkań.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Partner – Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Najczęściej czytane:
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.