PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Profesor Wiolinek - spektakle edukacyjno-muzyczne w Operze Krakowskiej

2014-04-28

Opera Krakowska serdecznie zaprasza dzieci w wieku od 4 do 9 lat na spektakle edukacyjno-muzyczne ze zwariowanym Profesorem Wiolinkiem! Profesor na prośbę Dyrektora Opery pomaga w rozwiązywaniu nietypowych kłopotów operowego świata. 

W każdym ze spotkań pojawia się inny gość specjalny, któremu Profesor musi pospieszyć z pomocą. Towarzyszą mu psotny Duch, podróżujący muzycznym wehikułem Wnuczek oraz … mali widzowie spektaklu.

Przed Profesorem i dziećmi staną nie lada zadania. Będą musieli m.in. naprawić duszę uszkodzonych skrzypiec, odnaleźć skarb śpiewaczki oraz zmierzyć się z zaczarowanym fletem, siejącym zamęt w operze. A wszystko to za sprawą starej szafy, skrywającej niejedną operową tajemnicę…

Realizatorzy:
Scenariusz, reżyseria – Paweł Wójtowicz
Producent – Agnieszka Sztencel
Scenografia i kostiumy – Bożena Pędziwiatr
Muzyka i tekst piosenek Wiolinka – Paweł Wójtowicz
Ilość miejsc ograniczona.
Spektakle odbywają się na Scenie Kameralnej – IV piętro
Przewidywany czas trwania – około 1,5 godziny

PLAN SPOTKAŃ
Odcinek I
Profesor Wiolinek i skrzyneczka z drewna (o instrumentach smyczkowych - skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas)
Profesor Wiolinek stara się z pomocą dzieci zreperować zepsute skrzypce. Młodzi widzowie poznają budowę, dźwięk i różnorodność instrumentów smyczkowych.
• 4 maja, godz. 10.00
• 5 maja, godz. 10.00 i 12.00

Odcinek II
Profesor Wiolinek i zaginiony skarb (o głosie ludzkim – sopran)
Solistka zgubiła swój głos. Profesor z pomocą widowni stara się odszukać i dopasować odpowiedni rodzaj głosu.
• 18 maja, godz. 10.00
• 19 maja, godz. 10.00 i 12.00

Odcinek III
Profesor Wiolinek i zaczarowany flet (o flecie)
Czarodziejski flet potrafi wiele tajemniczych rzeczy. Poznajemy budowę instrumentu i jego dźwięk oraz historię opery czarodziejski flet W. A. Mozarta.
• 8 czerwca, godz. 10.00
• 9 czerwca, godz. 10.00 i 12.00

Odcinek IV
Profesor Wiolinek i zaszyfrowana wiadomość (o rytmie i perkusji)
Perkusja wystukuje dziwne rytmy, zaszyfrowane wiadomości. Dzieci uczą się czym jest rytm w muzyce, poznają instrumenty perkusyjne, mają możliwość zagrania na nich i odszyfrowują tajemniczą wiadomość.
• 21 września, godz. 10.00
• 22 września, godz. 10.00 i 12.00

Odcinek V
Profesor Wiolinek i chochlik Figaro (o kompozytorach: G. Rossinim i W. A. Mozarcie)
Chochlik grasuje po operze i nikt nie może sobie z nim dać rady. Dzięki profesorowi wszyscy widzowie poznają tajemnicę Figara, psotnika, który uciekł z oper Mozarta i Rossiniego.
• 26 października, godz. 10.00
• 27 października, godz. 10.00 i 12.00

Odcinek VI

Profesor Wiolinek i tajemnicza paczka (o balecie)
Profesor poznaje baletnicę, która została zamieniona w lalkę. Stara się ją odczarować. Dzieci zapoznają się z techniką tańca i akcesoriami z nim związanymi.
• 9 listopada, godz. 10.00
• 10 listopada, godz. 10.00 i 12.00

Odcinek VII
Profesor Wiolinek i grający wieloryb (o fortepianie)
Na środku stoi wielki czarny stwór z 88 zębami. To fortepian i jego klawisze. Widzowie wraz z profesorem Wiolinkiem uczestniczą w morskiej przygodzie i poznają Fryderyka Chopina.
• 7 grudnia, godz. 10.00
• 8 grudnia, godz. 10.00 i 12.00

Dyrekcja Opery zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian w terminie i tematyce spotkań.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Partner – Polskie Wydawnictwo Muzyczne

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.