Aktualności
Koncert "Próg nadziei" - prawykonania utworów ks. W. Kałamarza, H.J. Botora i H.M. Góreckiego
2014-04-22
Wczoraj w Bazylice Archikatedralnej p.w. Męczeństwa Św. Jana Chrzciciela w Warszawie po raz pierwszy zabrzmiały utwory z płyty „Próg nadziei” oraz „Kyrie” Henryka Mikołaja Góreckiego.
Melomani mieli możliwość pierwszy raz wysłuchać „Słowiańskiego Papieża” i „Niepokalaną Królową” ks. Wojciecha Kałamarza oraz „Confideo. Zawierzenie” Henryka Jana Botora. Zabrzmiały również utwory Marcela Chyrzyńskiego, Juliusza Łuciuka, Józefa Świdra czy Wojciecha Widłaka. Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia prawykonała „Kyrie” Henryka Mikołaja Góreckiego.
-To było wyjątkowe wydarzenie. Nieczęsto zdarza się, że na jednym koncercie ma swoje światowe prawykonania aż 9 utworów – zauważył dr Daniel Cichy, redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. - Niezwykłe były również okoliczności, miejsce i biorący udział w koncercie wybitni muzycy. Chór Polskiego Radia pod dyrekcją Izabeli Polakowskiej i Włodzimierza Siedlika podszedł do repertuaru a cappella z głębokim namysłem i muzyczną wrażliwością. Dźwięki, które wypełniły przestrzeń warszawskiej Bazyliki Archikatedralnej zwracały uwagę intensywnością przeżycia i szlachetnością brzmienia. Utwory Henryka Jana Botora, Marcela Chyrzyńskiego, ks. Wojciecha Kałamarza, Wojciecha Widłaka, a także klasyków chóralnej literatury - Juliusza Łuciuka i Józefa Świdra udowodniły, że polska twórczość wokalna stoi na najwyższym światowym poziomie. Całości dopełniło prawykonanie „Kyrie” Henryka Mikołaja Góreckiego, prowadzone przez Marka Mosia - z przejmującym pulsem fortepianu i perkusji, pełnym emocji okrzykiem „Kyrie eleison”, wreszcie świetlistym, spokojnym, pełnym nadziei durowym finałem - podkreślił redaktor naczelny.
Retransmisja koncertu odbędzie się na antenie Dwójki 27 kwietnia o godz. 10:00.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.