Aktualności
Dziennik zapełniony w połowie Aleksandra Nowaka - recenzja
2014-04-17
10 kwietnia na koncercie w ramach festiwalu Musica Polonica Nova prawykonany został nowy utwór Aleksandra Nowaka. „Wykonany tego wieczoru Dziennik zapełniony w połowie (…) jest kolejnym dziełem wpisującym się w typowy dla jego twórczości, realizowany konsekwentnie od lat, styl kompozytorski” – napisała po premierze Zofia Komuszyna.
„Utwór składa się z pięciu części zatytułowanych kolejno Prolog, Czarna rzeka, Piosenka o prawie niczym, Szlifierka i młotek oraz Epilog. Wyraźne przejścia do kolejnych części utworu uzyskał kompozytor poprzez stosowanie zmian tempa i charakteru wyrazowego poszczególnych ustępów.
Prezentowany podczas festiwalu Dziennik zapełniony w połowie stanowi kolejny w dorobku Nowaka utwór, którego nadrzędnym celem jest nawiązywanie więzi emocjonalnej ze słuchaczem. Służą temu różnorodne środki zastosowane w kompozycji. W partii wiolonczeli solo usłyszeć można pojedyncze dźwięki o wąskim ambitusie na tle crescenda orkiestrowego, długie dźwięki ozdabiane wibratem czy dwudźwięki grane w równoległych oktawach. Ponadto w jednej z części instrument solowy wykonuje melodię niezwykle ekspresyjną, opartą na powtarzalnych zwrotach melodyczno-rytmicznych w niskim i wysokim rejestrze. Zarówno w partii wiolonczeli jak i orkiestry często stosuje kompozytor glissando na przestrzeni niewielkich interwałów, które zachęca słuchacza do kontemplacji, ale też zawierające się w większym ambitusie, służące umiejętnemu formułowaniu narracji poszczególnych, wyraźnie skontrastowanych ustępów utworu. Kompozytor kilkakrotnie powraca do wcześniej prezentowanych motywów melodycznych." [Zofia Komuszyna]
Najczęściej czytane:
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał aż dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.