Aktualności
Ks. Wojciech Kałamarz i Henryk Jan Botor rozpoczynają współpracę z PWM
2014-04-17
Wydaniem utworów „Slowiański Papież” i „Niepokalana Królowa” ks. Wojciecha Kałamarza oraz „Jezu, ozdobo Aniołów” i „Confido” Henryka Jana Botora zainaugurowana została współpraca tych uznanych kompozytorów muzyki chóralnej z naszym wydawnictwem.
Wojciech Kazimierz Kałamarz, kompozytor i wykładowca specjalizujący się w muzyce kościelnej urodził się 24 listopada 1974 r. w Dębicy. Edukację muzyczną rozpoczętą w Państwowej Szkole Muzycznej I Stopnia w Dębicy, kontynuował w Państwowym Liceum Muzycznym w Rzeszowie, gdzie uczył się w klasie klarnetu J. Cynarskiego. W latach 1997–2003 studiował w Akademii Muzycznej w Krakowie dyrygenturę chóralną pod kierunkiem A. Korzeniowskiego oraz muzykę kościelną na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej i Edukacji Muzycznej. W zakresie kompozycji kształcił się zaś pod kierunkiem A. Zawadzkiej-Gołosz i M. Długosz. W 2009 r. uzyskał tytuł doktora nauk humanistycznych w zakresie historii.
Jest laureatem szeregu nagród uzyskanych na konkursach kompozytorskich, otrzymał m.in.: I nagrodę na IX Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. A. Didura w Sanoku, III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim z okazji XXX-lecia Akademii Muzycznej w Bydgoszczy i II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim ,,Muzyka Ogrodowa” w Krakowie.
Jego utwory były wykonywane m.in. na festiwalach: Festiwal Operowy im. A. Didura w Sanoku, Festiwal „Ave Maria” w Czeladzi, Dni Krzysztofa Pendereckiego w Teatrze Wielkim w Poznaniu, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej XV /XXII Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, XI Międzynarodowy Konkurs Chóralnej Muzyki Religijnej w Preveza w Grecji, XVIII Festiwal Muzyki Religijnej w Rumi, Festiwal Współczesnej Muzyki Organowej w Eastman School of Music – University of Rochester w Stanach Zjednoczonych. Jest także laureatem Nagrody im. ks. prof. Hieronima Feichta przyznawanej przez Związek Kompozytorów Polskich za pracę naukową w dziedzinie muzykologii (2010).
Od 2003 r. jest wykładowcą muzyki kościelnej w Instytucie Teologicznym Księży Misjonarzy. W październiku 2007 r. podjął wykłady zlecone z historii muzyki na PAT, w r. 2010 został zatrudniony w Międzyuczelnianym Instytucie Muzyki Kościelnej w Krakowie. Prowadzi zajęcia z analizy dzieł muzyki religijnej, historii muzyki. Jest sekretarzem redakcji „Pro Musica Sacra” a od 2012 r. redaktorem naczelnym Śpiewnika kościelnego ks. Jana Siedleckiego.
Henryk Jan Botor urodził się w 1960 r. w Tychach. Naukę muzyki rozpoczął od prywatnych lekcji gry na fortepianie, kontynuował ją w szkołach muzycznych w rodzinnym mieście oraz w Bielsku-Białej. W Akademii Muzyczne w Krakowie studiował wychowanie muzyczne, kompozycję w klasie prof. M. Stachowskiego oraz grę na organach w klasie prof. M. Semeniuk-Podrazy. Warsztat doskonalił, ucząc się w 1988 r. w Holandii improwizacji pod okiem J. Jongepiera oraz w Letniej Akademii Organowej w Haarlemie pod kierunkiem H. Haselbocka i A. Bondemana.
Za swą twórczość był wielokrotnie nagradzany, otrzymał: I nagrodę na konkursie kompozytorskim ,,Vox Basilicae Calisiensis” w 1997 r., I nagrodę na Konkursie Kompozytorskim w Mikołowie w 2002 r. oraz III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim ,,Muzyka Ogrodowa” w Krakowie w 2004 r.
W jego dorobku, obok chętnie wykonywanych utworów chóralnych, znajdują się także utwory symfoniczne, kameralne, fortepianowe, organowe oraz pieśni. Szczególnie interesuje go orkiestra symfoniczna z jej niewykorzystaną jeszcze kolorystyką przy konwencjonalnym użyciu instrumentów. Nie jest mu obca i muzyka filmowa – jego utwory wykorzystano w filmach dokumentalnych Jerzego Ridana pt. ”Imię moje Kinga” ,„Pielgrzymi” oraz „Moje miasto”. Henryk Jan Botor uczy obecnie improwizacji organowej oraz fortepianowej w Akademii Muzycznej w Krakowie.
Najczęściej czytane:
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.