Aktualności
IV Symfonia Góreckiego - po prawykonaniu
2014-04-14
„Była moc! IV Symfonia to esencja muzyki Góreckiego. Kontrast, żywioł, surowość, liryczny zaśpiew. Owacja po prawykonaniu” – relacjonował na swoim Twitterze redaktor naczelny PWM Daniel Cichy po wysłuchaniu prawykonania IV Symfonii Henryka Mikołaja Góreckiego.
Prawykonanie miało miejsce 12 kwietnia 2014 w Royal Festival Hall w Londynie w wykonaniu London Philharmonic Orchestra pod batutą Andreya Boreyki.
O utworze Dorota Szwarcman napisała: „Brak tu nastrojów z III Symfonii, są raczej te z Małego requiem dla pewnej polki w skrzyżowaniu z II Symfonią (…) Jest tu jakaś atmosfera filmów grozy, zwłaszcza z huczącymi bębnami i ze szczególną, barwiącą rolą organów. Coś z popkultury do tego odbioru przenika.” (Cały Górecki, http://szwarcman.blog.polityka.pl/2014/04/13/caly-gorecki/)
„Utwór został przeznaczony na dużą orkiestrę, fortepian i organy. Składa się z czterech części. Motywem przewodnim całości jest pięciodźwiękowy temat główny wywiedziony z liter imienia i nazwiska Aleksandra Tansmana. Motyw rozpoczyna symfonię na tle dudniących bębnów, przechodząc różne dźwiękowe metamorfozy: raz brzmi jak chorał, innym razem jak brutalna, zmodulowana deformacja. Mroczna i złowieszcza. Powraca, tworzy konstrukcję utworu, nie daje o sobie zapomnieć." - zrecenzował Jacek Hawryluk, rekomendując utwór do stałych repertuarów orkiestr (Czwarta symfonia Góreckiego. Już jest!, http://wyborcza.pl/1,75475,15795009,Czwarta_Symfonia_Goreckiego__Juz_jest_.html?lt;/a>)
Premiery utworów Góreckiego w radiowej Dwójce: „IV Symfonia” - we wtorek 22 kwietnia, godz. 19; „Kyrie” (które zostanie prawykonane w Warszawie 21 kwietnia) - w niedzielę 27 kwietnia, godz. 10.
Twitter redaktora naczelnego PWM.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.