Aktualności
Stacja Taniec - spotkanie z Jadwigą Majewską
2014-04-09
13 kwietnia w Gdańsku odbędzie się spotkanie z Jadwigą Majewską, tłumaczką książki Sally Banes „Terpsychora w tenisówkach”, która ukazała się pod koniec marca nakładem PWM i IMiT.
Spotkanie zacznie się o 20:00 w Dworku Artura w Gdańsku, poprowadzi je Magdalena Hajdysz
„Terpsychora w tenisówkach” Sally Banes to pierwsze na rynku polskim tłumaczenie pozycji należącej do kanonu teoretycznych rozważań nad tańcem współczesnym. Książka pojawiła się w Ameryce w 1977 roku (z nowym wstępem w 1987) i dziś stanowi pozycję klasyczną, wielokrotnie wznawianą i tłumaczoną na wiele języków, funkcjonującą jako podręcznik akademicki. Napisana przystępnym językiem ukazuje szerokie tło społeczne i artystyczne, z którego wyrosła i na którym rozkwitła amerykańska awangarda taneczna. Zarazem jednak rozważania te mają charakter uniwersalny, traktują o tańcu jako takim, gdyż dokonania artystów, o których pisze autorka, stanowią źródło inspiracji dla tego, co w tej dziedzinie sztuki dzieje się obecnie.
Syntetyczny wstęp opowiada historię postmodernistycznego ruchu a dziesięć portretów najważniejszych postaci tamtej epoki wypełniają wnikliwe opisy i błyskotliwe interpretacje przedstawień oraz zdjęcia. Erudycja autorki pozwala poznać nie tylko taniec ale również sztukę plastyczną, teatralną i, rodzący się w Nowym Jorku lat 60. i 70., performance artystyczny. Obowiązkowa lektura dla każdego zainteresowanego tańcem współczesnym, awangardową sztuką, Nowym Jorkiem, Ameryką.
Sally Banes to gwiazda amerykańskiej krytyki tańca, ekspert współczesnej sceny tańca i nowych trendów stale pojawiających się w sztuce. Jako pierwsza zaczęła dokumentować dokonania twórców amerykańskiej awangardy tanecznej. Była szefem Wydziału Tańca w University of Wisconsin-Madison i członkiem rady tegoż wydziału oraz prezesem i honorowym członkiem Society of Dance History Scholars. W 2003 roku została nagrodzona za całokształt działalności przez Congress of Research in Dance. Obecnie, z uwagi na stan zdrowia, Banes nie jest już aktywna zawodowo.
JADWIGA MAJEWSKA - krytyk, teoretyk, kurator, wykładowca. Ukończyła religioznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim, na którym gościnnie prowadzi autorskie zajęcia z historii, teorii tańca i analizy spektaklu tanecznego. Pisze o tańcu, a także o teatrze, sztukach plastycznych. Regularnie pisuje do miesięcznika „Teatr” – gdzie jest stałą współpracowniczką i autorką bloków monograficznych poświęconych tańcowi – oraz do „Didaskaliów”. Publikowała także m.in. w „Znaku”, „Tygodniku Powszechnym”, „Res Publice Nowej”, „Arttaku”. Współpracowała także jako konsultant programowy z TVP Kultura.
Wykłada i prowadzi warsztaty na temat historii i teorii tańca oraz pisania o tańcu. Jest autorką przygotowanego z okazji Kongresu Kultury Polskiej w 2009 roku Raportu o stanie tańca współczesnego w Polsce (wraz z Joanną Szymajdą), autorką przygotowanego z okazji Kongresu Tańca 2011 roku Raportu o stanie tańca w Krakowie, oraz poświęconej polskiej scenie tanecznej książki The Body Revolving the Stage. New Dance in New Poland (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2011). Współtworzyła również sześć tomów popularyzatorskiej serii Gazety Wyborczej – Balet i Taniec. Była selekcjonerką kilku festiwali, w tym m.in. Baltic Movement Contest i Polskiej Platformy Tańca 2010, oraz jedną z koordynatorek I Kongresu Tańca w 2011 roku. Jako kuratorka prowadzi kilka równoległych międzynarodowych projektów artystycznych i edukacyjnych (m.in. wraz z Katarzyną Bester jest kuratorką Festiwalu Tańca Współczesnego KRoki w Małopolskim Ogrodzie Sztuki w Krakowie).
Jako krytyczka zajmuje się przede wszystkim polskim oraz amerykańskim tańcem współczesnym – kilka lat spędziła w USA. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2011, w ramach którego opracowała dwie antologie tekstów o tańcu współczesnym (publikacja planowana jesienią 2013), pracuje także nad polskim tłumaczeniem Terpsychory w tenisówkach Sally Banes (publikacja jesienią 2013, PWM).
Jest współzałożycielką Otwartego Forum Środowisk Sztuki Tańca. Zasiada w Radzie Programowej ds. Tańca Instytutu Muzyki i Tańca, jest członkiem Dance Critics Association oraz Congress of Research in Dance. Autorka i kuratorka MAKT – Mobilnej Akademii Krytyki Tańca.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.