PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

21-25 marca - Poznańska Wiosna Muzyczna

2014-03-20

W dniach 21-25 marca w Poznaniu odbędzie się 43. Międzynarodowy festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”. W tym roku w programie znalazły się utwory m.in. Wojciecha Kilara, Andrzeja Koszewskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Aleksandra Nowaka, Witolda Szalonka, Kazimierza Serockiego, Jana Astriaba czy Tadeusza Wieleckiego.

 

22 marca w Farze Poznańskiej Artis Sonus, Poznański Chór Chłopięcy pod dyrekcją Jacka Sykulskiego wykonają m.in. utwory:
Wojciech Kilar, „Agnus Dei” na chór mieszany a cappella (1997)
Andrzej Koszewski, „Miserere” na chór mieszany (z cyklu Canti sacri) (1989-91)
Henryk Mikołaj Górecki, „Matko najświętsza” op. 54 (z cyklu „Pieśni Maryjne”) na chór 
mieszany a cappella (1985).


Prawykonanie utworu Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej „There are More Things” na skrzypce, flet, klarnet i fortepian (2014) odbędzie się 22 marca w Auli Akademii Muzycznej, zaś utwór „Satin” na wiolonczelę i akordeon (2011) Aleksandra Nowaka zabrzmi 23 marca w Starym Browarze.

Na koncercie 23 marca, prezentującym muzykę estońską, nie zabraknie polskich akcentów – usłyszeć będzie można utwory Witolda Szalonka („Improvisations sonoristiques” na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian, 1968) oraz Kazimierza Serockiego („Swinging Music” na klarnet, puzon, kontrabas i fortepian, 1970). Utwory wykonają Sepia Ensemble w składzie: Paulina Graś flet, Szymon Józwiak klarnet, Wojciech Jeliński puzon, Olga Winkowska skrzypce I, Ostap Manko skrzypce II, Tomasz Citak altówka, Anna Szmatoła wiolonczela, Mateusz Loska kontrabas, Tomasz Sośniak fortepian).


24 marca odbędzie się koncert związany ze stuleciem urodzin Andrzeja Panufnika. Na koncercie zabrzmi m.in. „Pięć pieśni do słów Kazimiery Iłłakowiczówny” na sopran i fortepian (1957) Witolda Lutosławskiego oraz „Love Song” na mezzosopran i fortepian (1976) i „Dwie wokalizy” z cyklu „Hommage à Chopin” na sopran i fortepian (1949/55) Andrzeja Panufnika. Utwory wykonają Lilianna Zalesińska (mezzosopran) oraz Piotr Szymanowicz (fortepian).

24 marca na koncercie w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej prawykonany zostanie utwór Macieja Zielińskiego „Blitz” na akordeon solo (2013) – utwór wykona Peter Katina ze Słowacji, zaś na koncercie w Auli Akademii Muzycznej zabrzmi „Studium gestu II” na fortepian solo (1997) Tadeusza Wieleckiego.

„Cztery utwory charakterystyczne” na orkiestrę smyczkową – utwór Jana Astriaba z 1985 roku – wykonany zostanie przez Orkiestrę Symfoniczną Akademii Muzycznej w Poznaniu pod dyrekcją Jakuba Chrenowicza 25 marca w Auli Novej Akademii Muzycznej.

W ramach „Wiosny Młodych” 21 marca wystąpią laureaci VIII Konkursu Pianistycznego im. Tadeusza Szeligowskiego. Wykonają m.in. utwory „Menuet” ,„Mazurek” i „Sonatina C-dur cz. I” Tadeusza Szeligowskiego, „W Tatrach” Andrzeja Cwojdzińskiego, „ IV Miniaturę” Artura Malawskiego oraz „Muzykę koncertującą” Romualda Twardowskiego.

Szczegółowy program znaleźć można pod tym linkiem.

Najczęściej czytane:

Muzyka, której słuchał Jagiełło. Nowe życie słynnego rękopisu

Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Poznaj Moc muzyki – odkryj radość ze słuchania

Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.

Spotkanie autorskie z Krzysztofem Knittlem i Michałem Mendykiem wokół książki „Granice niczego”

Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego? 

Muzyczne spotkania PWM na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia

Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia. 

FRYDERYKI 2025: 6 nominacji dla ANAKLASIS!

#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.

11. Festiwal Prawykonań. Polska Muzyka Najnowsza

Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Marzec 2025 czasem wyjątkowych premier muzycznych

Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego. 

Balet ma wielu Ojców. Kto jest autorem „Wesela w Ojcowie”? – Historia pewnego utworu

Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.

Wybitna koreańska skrzypaczka Bomsori Kim ambasadorką twórczości Grażyny Bacewicz

Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.

Konkurs Kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem. Termin nadsyłania prac: 1 kwietnia 2025 roku

Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.