Aktualności
Jan Kanty Pawluśkiewicz rozpoczyna współpracę z PWM
2014-09-10
Miło nam poinformować, że 4 września podpisana została umowa inaugurująca współpracę między naszym wydawnictwem a Janem Kantym Pawluśkiewiczem. Pierwszym utworem, który zostanie wydany przez naszą oficynę, będą "Nieszpory Ludźmierskie".

Jan Kanty Pawluśkiewicz urodził się 13 października 1942 roku w Nowym Targu. Jest pianistą, kompozytorem, aranżerem i malarzem. Ukończył klasę fortepianu u Z. Chodorowicz w Państwowej Szkole Muzycznej w Nowym Targu, w latach 1961-1968 studiował na wydziale architektury Politechniki Krakowskiej. W 1967 wspólnie z Markiem Grechutą założył kabaret studencki Anawa i działający w jego ramach do 1977 zespół muzyczny o tej samej nazwie. Pawluśkiewicz kierował tym zespołem, grał na fortepianie, komponował i aranżował piosenki (m.in. „Dni, których nie znamy”, „Mandarynki, pomarańcze”, „Dzikie wino”, „Nie dokazuj”, „Serce”, „Tango”, „Świecie nasz”), które przyniosły jemu i Markowi Grechucie dużą popularność. W 1971 Jan Kanty Pawluśkiewicz rozpoczął współpracę z Piwnicą pod Baranami. W 1973 roku zadebiutował jako kompozytor filmowy, a w 1974 – jako kompozytor teatralny.
Od połowy lat 70. Jan Kanty Pawluśkiewicz tworzy też większe formy muzyczne takie jak musical („Szalona lokomotywa”, na motywach utworów S.I. Witkiewicza, wspólnie z M. Grechutą, 1977), opera („Kur zapiał”, do tekstów W. Dymnego, 1985), oratorium („Nieszpory Ludźmierskie”, do psalmów L. A. Moczulskiego, 1992, „Ogrody Jozafata”, 2002, „Weneckie opowieści o piekle i raju”, 2008, „Radość Miłosierdzia”, 2009, ) misterium („Droga – życie – miłość” do poezji L. A Moczulskiego, 1999, „Przez tę ziemię przeszedł Pan”, 2005), poemat symfoniczny („Harfy Papuszy”, do wierszy B. Wajs-Papuszy, 1994), koncert „Amat vita” (1998), koncert fortepianowy „Liściany kolczyk” (2005) czy koncert klarnetowy „Karossa/Carossa” (2013).
W dorobku kompozytora ważne miejsce zajmuje także muzyka filmowa, zwłaszcza do filmów Tomasza Zygadły - „Rebus” (1977), „Ćma” (1980), „Odwet” (1982), oraz Kazimierza Kutza - „Zawrócony” (1994), „Pułkownik Kwiatkowski” (1995). Stworzył także muzykę do filmów Feliksa Falka „Wodzirej” (1977), „Szansa” (1979), „Idol” (1984), „Bohater roku” (1986), Agnieszki Holland „Gorączka” (1980), „Kobieta samotna” (1981), Krzysztofa Kieślowskiego „Krótki dzień pracy” (1981), Marty Meszaros „Córy szczęścia” (1999), „Mała Vilma” (2000), Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauze „Papusza” (2013), za którą otrzymał nagrodę za najlepszą muzykę podczas 38. Festiwalu Filmowego w Gdyni.
Polecamy wywiad z Kompozytorem: http://pwm.com.pl/pl/news/show/3458365.html
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.