Aktualności
Śląska Jesień Gitarowa 11 - 18.X.2014
2014-10-13
XV Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa i Konkurs Gitarowy im. Jana Edmunda Jurkowskiego odbywają się w Tychach w dniach 11-18 października 2014 r. Śląska Jesień Gitarowa to tydzień spotkań i koncertów najlepszych gitarzystów z całego świata.
Pierwsza edycja festiwalu miała miejsce w 1986 r. Pomysłodawcą tego wydarzenia był Józef Powroźniak, rektor Akademii Muzycznej w Katowicach. W programie festiwalu znajdują się recitale światowej klasy gitarzystów, koncerty gitarowe z towarzyszeniem orkiestry, wystawy i wiele innych wydarzeń towarzyszących. Imprezy festiwalowe odbywają się m.in. w Teatrze Małym i tyskim Zespole Szkół Muzycznych. Organizatorem festiwalu Śląska Jesień Gitarowa jest Miejskie Centrum Kultury w Tychach przy współpracy z Akademią Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
15. edycję największego polskiego festiwalu gitarowego, organizowanego nieprzerwanie od 1986 roku, rozpoczął koncert Łukasza Kuropaczewskiego i Orkiestry Kameralnej AUKSO pod dyr. Marka Mosia. W programie m.in. dwa dzieła na gitarę i orkiestrę polskich twórców: Krzysztofa Meyera oraz Mikołaja Góreckiego, którego kompozycja Arioso e furioso powstała na zamówienie festiwalu i będzie tam miała swą premierę. Podczas kolejnych wieczorów wystąpią m.in.: wybitny interpretator muzyki dawnej - Jordi Savall (Hiszpania), mistrz gitary akustycznej i stylu gypsy jazz - Joscho Stephan (Niemcy) oraz gwiazdy gitary klasycznej - Andrew York (USA), Odair Assad (Brazylia), Jeremy Jouve (Francja), Alki Guitar Trio (Belgia) i inni. Ponadto w programie koncert jazzowy „Jarek Śmietana – In Memoriam”, trzyetapowy konkurs dla młodych gitarzystów, lekcje mistrzowskie, wykłady, wystawy.
Program:
10 października
godz. 10.00 Dyskusyjny Klub Książki w filii nr 7 MBP
11 października
godz. 9.00 – 17.00 Dni Otwarte Stadionu Miejskiego Tychy
godz. 16.00 Śląska Jesień Gitarowa - Koncert inauguracyjny
godz. 20.30 Śląska Jesień Gitarowa - pamięci Jarka Śmietany
godz. 12.00 Warsztaty dla dzieci w muzeum
12 października
godz. 19.15 Śląska Jesień Gitarowa - Igor Dedusenko i Joscho Stephan Quartet
14 października
godz. 15.30 Akademia Polskiego Filmu
godz. 9.00-11.00 Biblioteka Aktywnego Seniora
godz. 19.15 Śląska Jesień Gitarowa - Hedvika Svendova, Jeremy Jouve & Pierre Fouchenneret
15 października
godz. 19.15 Śląska Jesień Gitarowa - Odair Assad
godz. 18.00 Spotkanie z pisarką - Moniką Oleksą
16 października
Godz. 17.00 Motyle książkowe w filii nr 12 MBP
Godz. 15.30 Motyle książkowe w filii nr 2 MBP
Godz. 16.30 Motyle książkowe w filii nr 7 MBP
Godz. 19.15 Śląska Jesień Gitarowa - Finałowy etap konkursu
godz. 11.00 Spotkanie z muzyką dla seniorów
17 października
godz. 19.15 Śląska Jesień Gitarowa - Alki Guitar Trio
18 października
godz. 10.00 XXII Perła Paprocan
godz. 18.30 Kocham Cię - spektakl
godz. 12.00 Klub Południk - Szlakiem wielkich odkrywców
godz. 15.00 Prelekcja w muzeum
godz. 17.00 Śląska Jesień Gitarowa - laureaci i Andrew York
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.