Aktualności
Międzynarodowa Konferencja "Music+"
2014-10-23
Music+ to możliwość wymiany doświadczeń oraz wiedzy o metodach kształcenia muzycznego i tanecznego. W ramach seminarium odbędą się warsztaty, wizyty studyjne i konferencja, która ma na celu otwarcie na współpracę, popularyzację edukacji artystycznej, skierowanie uwagi na wartości artystyczne edukacji pozaformalnej w rozwoju młodego człowieka, niekonwencjonalne sposoby pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rozwój edukacji międzykulturowej.
Seminarium MUSIC + odbędzie się w dniach 21 -26 października 2014 roku. Organizowane jest przez Młodzieżowy Dom Kultury „Dom Harcerza” przy ul. Reymonta 18 w Krakowie. Konferencja jest realizowana w ramach seminarium.
Główne cele seminarium MUSIC + to poznanie struktury muzycznej i tanecznej edukacji formalnej i pozaformalnej w krajach europejskich, zwiększenie wiedzy o metodach kształcenia oraz umożliwienie dialogu i wymiany doświadczeń między osobami zajmującymi się tą tematyką, a także upowszechnianie idei edukacji międzykulturowej. Realizacja projektu będzie okazją do pogłębienia i poszerzenia wiedzy na te tematy, pozwoli też, być może, na wypracowanie nowych rozwiązań.
W konferencji 23.10.2014 roku wezmą udział między innymi:
• dr hab. Małgorzata Janicka – Słysz, wykładowca Akademii Muzycznej w Krakowie, dyrektor artystyczny Festiwalu „Wawel o zmierzchu”,
• dr Daniel Cichy, redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Krakowie, krytyk muzyczny,
• dr Marzena Lubowiecka – wykładowca Uniwersytetu Rzeszowskiego, wicedyrektor Zespołu Szkół Muzycznych im. Wojciecha Kilara w Rzeszowie,
• dr Romualda Ławrowska – pedagog, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, autorka szeregu publikacji dotyczących muzyki i ruchu,
• dr Barbara Sier – Janik, tancerka i pedagog, zastępca przewodniczącej rady programowej ds. tańca Instytutu Muzyki i Tańca,
• mgr Grażyna Enzinger i dr Bożena Raszke – wykładowcy PWSZ w Nowym Sączu,
• dr Mateusz Bień – wykładowca Akademii Muzycznej w Krakowie,
• Magdalena Vorchin – reprezentantka Comité de Jumelage de Créteil z Francji,
• Ariane Bourrelier – dyrektor Maison des Jeunes et de la Culture w Créteil
• Ewa Lenartowicz – nauczyciel muzyki i dyrygent chóru w państwowej szkole muzycznej w Créteil w regionie paryskim, dyrygent chóru Gaude Mater Polonia przy polskiej parafii w Paryżu,
• Dorota Stromidło – prezes Associazione Di Promozione Sociale POLONIK z Włoch,
• Elaine Mitchell – reprezentantka Falkirk Council ze Szkocji.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.