PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Międzynarodowa Konferencja "Music+"

2014-10-23

 

Music+ to możliwość wymiany doświadczeń oraz wiedzy o metodach kształcenia muzycznego i tanecznego. W ramach seminarium odbędą się warsztaty, wizyty studyjne i konferencja, która ma na celu otwarcie na współpracę, popularyzację edukacji artystycznej, skierowanie uwagi na wartości artystyczne edukacji pozaformalnej w rozwoju młodego człowieka, niekonwencjonalne sposoby pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rozwój edukacji międzykulturowej. 

 

Seminarium MUSIC + odbędzie się w dniach 21 -26 października 2014 roku. Organizowane jest przez Młodzieżowy Dom Kultury „Dom Harcerza” przy ul. Reymonta 18 w Krakowie. Konferencja jest realizowana w ramach seminarium.


Program


Główne cele seminarium MUSIC + to poznanie struktury muzycznej i tanecznej edukacji formalnej i pozaformalnej w krajach europejskich, zwiększenie wiedzy o metodach kształcenia oraz umożliwienie dialogu i wymiany doświadczeń między osobami zajmującymi się tą tematyką, a także upowszechnianie idei edukacji międzykulturowej. Realizacja projektu będzie okazją do pogłębienia i poszerzenia wiedzy na te tematy, pozwoli też, być może, na wypracowanie nowych rozwiązań.


W konferencji 23.10.2014 roku wezmą udział między innymi:


• dr hab. Małgorzata Janicka – Słysz, wykładowca Akademii Muzycznej w Krakowie, dyrektor artystyczny Festiwalu „Wawel o zmierzchu”,
• dr Daniel Cichy, redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Krakowie, krytyk muzyczny,
• dr Marzena Lubowiecka – wykładowca Uniwersytetu Rzeszowskiego, wicedyrektor Zespołu Szkół Muzycznych im. Wojciecha Kilara w Rzeszowie,
• dr Romualda Ławrowska – pedagog, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, autorka szeregu publikacji dotyczących muzyki i ruchu,
• dr Barbara Sier – Janik, tancerka i pedagog, zastępca przewodniczącej rady programowej ds. tańca Instytutu Muzyki i Tańca,
• mgr Grażyna Enzinger i dr Bożena Raszke – wykładowcy PWSZ w Nowym Sączu,
• dr Mateusz Bień – wykładowca Akademii Muzycznej w Krakowie,
• Magdalena Vorchin – reprezentantka Comité de Jumelage de Créteil z Francji,
• Ariane Bourrelier – dyrektor Maison des Jeunes et de la Culture w Créteil
• Ewa Lenartowicz – nauczyciel muzyki i dyrygent chóru w państwowej szkole muzycznej w Créteil w regionie paryskim, dyrygent chóru Gaude Mater Polonia przy polskiej parafii w Paryżu,
• Dorota Stromidło – prezes Associazione Di Promozione Sociale POLONIK z Włoch,
• Elaine Mitchell – reprezentantka Falkirk Council ze Szkocji.

Najczęściej czytane:

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.