Aktualności
Listopadowe koncerty w Filharmonii Krakowskiej
2014-11-05
Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie zaprasza w listopadzie na następujące koncerty:
11.11.2014, godz. 19:30 Koncert specjalny – W roku 70. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego
repertuar:
Najpiękniejsze pieśni oraz wiersze i fragmenty pamiętników ze zbiorów IPN w Krakowie i Fundacji AK im. F. Miszczaka w Londynie.
wykonawcy:
Chór Filharmonii Krakowskiej
Marcin Wróbel – dyrygent, przygotowanie chóru
Soliści Chóru Filharmonii Krakowskiej
Jarosław Kaganiec – akordeon
Paweł Wajrak – skrzypce
Duszan Korczakowski – kontrabas
Stanisław Majerski – trąbka
Marek Pawełek – fortepian
Ryszard Haba – perkusja
Teresa Majka-Pacanek – chórmistrz
Lidia Jazgar – prowadzenie koncertu, recytacje
14 i 15.11.2014, godz. 19.30 i 18.00 – Koncert symfoniczny
repertuar:
Benjamin Britten – Wariacje na temat Franka Bridge’a op. 10 na orkiestrę smyczkową
Andrzej Panufnik – Koncert skrzypcowy
Joseph Haydn – Symfonia D-dur Hob.I:104 Londyńska
wykonawcy:
Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Michał Dworzyński – dyrygent
Krzysztof Śmietana – skrzypce
16.11.2014, godz. 18.00 – Koncert kameralny
wykonawcy:
KWARTET ŚLĄSKI:
Szymon Krzeszowiec – skrzypce I
Arkadiusz Kubica – skrzypce II
Łukasz Syrnicki – altówka
Piotr Janosik – wiolonczela
Gościnnie:
Piotr Reichert – altówka
Arkadiusz Dobrowolski – wiolonczela
repertuar:
Karol Szymanowski – II Kwartet smyczkowy op. 56
Andrzej Panufnik – II Kwartet smyczkowy Messages
Wolfgang Amadues Mozart – Grande Sestetto Concertante wg KV 364 ed. Christopher Hogwood
22.11.2014, godz. 18.00 – Recital fortepianowy
wykonawcy:
Nikolai Demidenko – fortepian
repertuar:
Michail Glinka – Notturno f-moll La Separation
Vasily Kalinnikov - Nokturn fis-moll
Felix Blumenfeld – Nokturn - Fantazja E-dur op. 20
Fryderyk Chopin:
Nokturn c-moll op. 48 nr 1
Nokturn fis-moll op. 48 nr 2
Nokturn Es-dur op. 55 nr 2
nokturn cis-moll [op. posth.]
Ferenz Liszt:
Ballada nr 1 Des-dur S. 170
Sonata h-moll S. 178
29.11.2014, godz. 18.00 – Koncert oratoryjny
wykonawcy:
Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Adrian Leaper – dyrygent
Bartłomiej Nizioł – skrzypce
Teresa Majka-Pacanek – chórmistrz
repertuar:
Wolfgang Amadeus Mozart – V Koncert skrzypcowy A-dur KV 219
Gustav Holst – Planety op. 32
Zapraszamy!
Rezerwacja biletów:
Dział Promocji Filharmonii, tel. 12 619 87 22, e-mail: widownia@filharmonia.krakow.pl
www.filharmonia.krakow.pl
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.