Aktualności
II Katowickie Dni Muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego
2014-11-18
Za nami już dwa koncerty w ramach Dni Muzyki H. M. Góreckiego. Usłyszeliśmy utwory Henryka Mikołaja Góreckiego – Szeroka woda op. 39, Wieczór ciemny się uniża op. 45 oraz Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową op. 40, Dymitra Szostakowicza – VII Symfonia C-dur "Leningradzka" op. 60 , Wojciecha Kilara – Orawa a także Josefa Suka – Serenada Es-dur op.6 na orkiestrę smyczkową.
Zapraszamy do śledzenia programu i uczestniczenia w kolejnych wydarzeniach muzycznych:
19 listopada 2014, środa godz. 18.00 A
Audytorium w starym budynku Biblioteki Śląskiej, Francuska 12 Katowice
Filharmonia w starej Bibliotece
Jadwiga Górecka – goście specjalni koncertu
Śląska Orkiestra Kameralna
Robert Kabara – dyrygent
Violetta Rotter-Kozera (TVP Katowice) – gospodarz koncertu Program:
Josef Suk – Serenada Es-dur op.6 na orkiestrę smyczkową
23 listopada 2014, niedziela godz. 17.00
Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
Filharmoniczne wieczory organowe
Johannes Götz – organy
Program:
Olivier Messiaen – Z cyklu La Nativite du Seigneur: Le Verbe, Jesus accept la soufrance
Charles M. Widor – V Symfonia organowa f-moll
Johann Sebastian Bach – Trzy chorały ze zbioru lipskiego: Komm, Heiliger Geist, Herre Gott BWV 651 a, Herr Jesus Christ, dich zu auns wendt BWV 655, Komm, Gott Schöpfer, heiliger Geist BWV 667
Julius Reubke – Sonata c-moll Psalm 94
28 listopada 2014, piątek godz. 19.00 A
Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
James P. Liu – dyrygent
Rina Sudo – fortepian
Program:
Carl Maria von Weber – Uwertura do opery Wolny Strzelec
Fryderyk Chopin – II Koncert fortepianowy f-moll op. 21
Antonín Dvořák – VII Symfonia d-moll op.70
6 grudnia2014, sobota godz. 18.00 A
Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
Śląska Orkiestra Kameralna
Chór Filharmonii Śląskiej
Jan Wincenty Hawel – dyrygent
Ewelina Szybilska – sopran
Klaudia Moździerz – mezzosopran
Jarosław Wolanin – przygotowanie chóru
Program:
Henryk Mikołaj Górecki – Trzy utwory w dawnym stylu
Jan Wincenty Hawel – Inspiracje liryczne na głos żeński, orkiestrę smyczkową, fortepian i perkusję do wierszy C. K. Norwida prawykonanie
Georg Friedrich Händel – Dixit Dominus HWV 232
fot. M. Makowski
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!