Aktualności
Retransmisja koncertu Motion Trio na antenie TVP Kultura
2014-11-27
Serdecznie zapraszamy, Już dzisiaj o godz. 22:05 na antenie TVP Kultura retransmitowany będzie koncert Motion Trio. Muzycy (w składzie Janusz Wojtarowicz, Marcin Gałażyn, Paweł Baranek) zagrają m.in. Bukoliki W. Lutosławskiego oraz Orawę W. Kilara.
Janusz Wojtarowicz – akordeonista, kompozytor, aranżer, producent muzyczny, autor muzyki teatralnej i filmowej, założyciel i członek akordeonowego zespołu MOTION TRIO. Twórca idei, by tria akordeonowe – niczym kwartet smyczkowy – uczynić klasycznym składem wykonawczym. Na potrzeby MOTION TRIO zaaranżował dzieła najwybitniejszych polskich kompozytorów, wśród nich: Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara, Grażyny Bacewicz i Witolda Lutosławskiego, które wykonywał wraz z zespołem m.in. w Carnegie Hall w Nowym Jorku, Skirball Cultural Center w Los Angeles, Konzerthaus w Wiedniu, Barbican Centre w Londynie. Prowadził kursy mistrzowskie na University of Chicago, w Konserwatorium Paryskim, w Royal Academy of Music w Londynie, na festiwalu Red Sea Jazz Festival w Eilat (Izrael).
Motion Trio to jedna z najznakomitszych formacji akordeonowych na świecie. Dysponujący brawurową technika muzycy, z ogromną kulturą muzyczną i wielką wrażliwością potrafią wyczarować z akordeonu paletę brzmień równą orkiestrze symfonicznej. Oprócz kompozycji własnych, dzieł pisanych na ich zamówienie, artyści chętnie wykonują opracowania muzyki klasycznej i współczesnej, których większości autorem jest Janusz Wojtarowicz, lider zespołu.
Już wkrótce ukaże się opracowanie Orawy Wojciecha Kilara oraz Koncertu na klawesyn op. 40 Henryka Mikołaja Góreckiego.
Najczęściej czytane:
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.