Aktualności
Agata Zubel i Cezary Duchnowski wykonają utwory Marty Śniady i Franciszka Araszkiewicza
2014-12-17
Serdecznie zapraszamy na Koncert Laureatów XI Konkursu im. Tadeusza Ochlewskiego, który odbędzie się 20.12.2014 r. o godz. 19.00 w sali koncertowej Akademii Muzycznej w Krakowie.
W programie znajdą się nagrodzone utwory MARTY ŚNIADY slc2 i FRANCISZKA ARASZKIEWICZA Monster Group Number oraz Sławomira Kupczaka – Anafora VII i Alejandro Viñao - Chant d’Ailleurs. Wieczór zaś rozpocznie Improwizacja duetu ElettroVoce. Wykonawcami kompozycji będzie znakomity duet ELETTROVOCE w składzie Agata Zubel – wokalistka i Cezary Duchnowski – pianista, performer. Wstęp wolny!
Konkurs im. Tadeusza Ochlewskiego – tematem XI edycji konkursu była oryginalna kompozycja na solowy głos wokalny oraz warstwę elektroniczną. Konkurs ma na celu promocję młodych kompozytorów polskich. Patronem Konkursu jest założyciel PWM, animator życia muzycznego, pedagog i skrzypek Tadeusz Ochlewski.
Utwory nagrodzone zostały przez jury w składzie:
prof. Marek Chołoniewski – kompozytor, performer, założyciel stowarzyszenia Muzyka Centrum oraz inicjator, dyrektor artystyczny, koordynator i partner wielu międzynarodowych projektów artystycznych
w tym Festiwalu Audio Art
dr Olga Szwajgier – śpiewaczka, członek Stowarzyszenia Artystycznego Muzyka Centrum, w swoim dorobku artystycznym posiada kilkaset prawykonań światowych i polskich, śpiewa m.in. utwory Ivesa, Stockhausena, Risseta, Pendereckiego, Stachowskiego, Łuciuka, Lutosławskiego, Mozarta, Bacha
dr Daniel Cichy – Redaktor Naczelny PWM
W programie znajdą się utwory
Marty Śniady s!c2
Franciszka Araszkiewicza Monster Group Number
Sławomira Kupczaka – Anafora VII,
Alejandro Viñao - Chant d’Ailleurs,
ElettroVoce – Improwizacja.
ELETTROVOCE – duet powstał w wyniku współpracy dwojga kompozytorów: Agaty Zubel – wokalistki i Cezarego Duchnowskiego – pianisty, performera. Oboje charakteryzuje szczególne podejście do muzyki – fascynacja barwą, poszerzanie możliwości wykonawczych, wieczne poszukiwanie. Ze strony Agaty Zubel, która również zajmuje się awangardową wokalistyką była to chęć odnalezienia nowych sposobów ekspresji wokalnej.
Najczęściej czytane:
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.