Aktualności
Podsumowanie roku 2014 - prawykonania
2015-01-14
W 2014 roku mieliśmy okazję po raz pierwszy usłyszeć wiele dzieł znakomitych polskich kompozytorów. Odbyły się prawykonania utworów m.in. Agaty Zubel, Pawła Mykietyna, Eugeniusza Knapika, Pawła Łukaszewskiego, Aleksandra Nowaka, Henryka Mikołaja Góreckiego, Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kałamarza, Henryka Jana Botora.
Agata Zubel - Koncert skrzypcowy (18.12.2014 Katowice), Not I na głos, zespół instrumentalny i elektronikę (28.02.2014 Schauspielhaus)
Paweł Mykietyn - Hommage à Oskar Dawicki na orkiestrę symfoniczną (10.10.2014 Paryż)
Eugeniusz Knapik - Moby Dick – opera - misterium (25.06.2014 Warszawa)
Paweł Łukaszewski –Requiem na sopran, baryton, chór mieszany i orkiestrę kameralną (24.08.2014 Presteigne), Requiem – wersja symfoniczna (31.10.2014 Kraków), Laudate Dominum na chór mieszany i organy (11.10.2014 Wrocław), Litania de Sanctis Martyribus na sopran, skrzypce (lub wiolonczelę), chór mieszany i orkiestrę (11.10.2014, Słubice), Ego sum pastor bonus na chór mieszany a cappella (25.04.2014 Kraków)
Aleksander Nowak - Dziennik zapełniony w połowie na wiolonczelę, perkusję i smyczki (10.04.2014 Wrocław)
Henryk Mikołaj Górecki – Kyrie na chór mieszany, fortepian i orkiestrę smyczkową (21.04.2014 Warszawa), IV Symfonia (12.04.2014 Wielka Brytania)
Mikołaj Górecki – Arioso e furioso koncert na gitarę, orkiestrę smyczkową i perkusję (11.10.2014 Tychy), Gloria na chór mieszany i orkiestrę smyczkową (11.10.2014 Bielsko Biała)
Wojciech Kałamarz - Słowiański Papież na chór mieszany a capella, Niepokalana Królowa na chór mieszany a capella (21.04.2014 Warszawa)
Henryk Jan Botor - Confido. Zawierzenie na chór mieszany a capella (21.04.2014 Warszawa)
Zapraszamy do zapoznania się z fotorelacjami koncertów prawykonań, rozmowami z kompozytorami oraz recenzjami utworów.
Rozmowa z Pawłem Łukaszewski po prawykonaniu Requiem
Fotorelacja z prawykonania Requiem Pawła Łukaszewskiego
Wywiad z Pawłem Łukaszewskim
Eugeniusz Knapik Moby Dick fotorelacja z premiery
Wywiad z Henrykiem Janem Botorem
Dziennik zapełniony w połowie Aleksandra Nowaka – recenzja
IV Symfonia Henryka Mikoła Góreckiego – po prawykonaniu
Rozmowa z ks. Wojciechem Kałamarzem
Najczęściej czytane:
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.