Aktualności
Nagrania utworów Wojciecha Kilara dostępne w NINATECE!
2015-03-20
Wyjątkowa kolekcja poświęcona twórczości Wojciecha Kilara miała swoją premierę w NINATECE 18 marca. Serwis z nagraniami wybitnego kompozytora powstał dzięki współpracy Narodowego Instytutu Audiowizualnego, Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Polskiego Radia.
Kolekcja stworzona w ramach portalu NINATEKA.PL stanowi największą bazę nagrań polskiego kompozytora dostępną on-line. Zdigitalizowane w wysokiej jakości nagrania uzupełnione są przystępnymi opisami, materiałami filmowymi oraz playlistami, które sprawiają, że muzyczna podróż po twórczości Wojciecha Kilara jest jeszcze przyjemniejsza.
Kolekcja Wojciecha Kilara to coś więcej niż obszerne internetowe archiwum. Twórczość Wojciecha Kilara została bowiem na nowo zbadana i opracowana przez zespół muzykologów pod kierunkiem dr hab. Iwony Lindstedt. Wykorzystano między innymi nowo odkryte materiały z archiwum prywatnego kompozytora. Kolekcję wzbogacają także niepublikowane dotychczas zdjęcia, szczegółowe omówienia utworów, wypowiedzi samego autora oraz opinie krytyków i muzykologów.
Serwis zawiera ponad 130 utworów: od znanych z ekranu popularnych melodii filmowych, po awangardowe Riff62 i Upstairs-Downstairs, czy inspirowane folklorem utwory Orawa, Krzesany i Kościelec 1909.
W sposób szczególny wyróżniono w serwisie muzykę filmową Kilara. Zakładka „Muzyka filmowa” gromadzi teksty dotyczące najważniejszych kompozycji napisanych przez Kilara do polskich i zagranicznych filmów, takich jak: Nikt nie woła Kazimierza Kutza, Lalka Wojciecha Jerzego Hasa, Struktura kryształu Krzysztofa Zanussiego, Ziemia obiecana, Pan Tadeusz Andrzeja Wajdy, Śmierć i dziewczyna i Dziewiąte wrota Romana Polańskiego, a także Dracula Francisa Forda Coppoli i Portret damy Jane Campion. Tekstom towarzyszą nagrania oraz około 120 fragmentów filmów z motywami muzycznymi autorstwa Kilara.
Jak podkreśla Jan Topolski, autor tekstów o muzyce filmowej Kilara:
Kilar jak żaden inny kompozytor w XX wieku wpłynął na kształt i brzmienie polskich filmów. Jego marsze nadały im tempo i rytm, a następnie – w tan porwały walce, tanga, polonezy, salta i mazury. Nie sposób wyobrazić sobie dzieł Zanussiego, Kutza czy Wajdy bez motywów Kilara, z których wiele wiedzie przedłużony żywot poza ekranem (o weselach i studniówkach nie wspominając).
Kolekcja Wojciecha Kilara jest owocem współpracy Narodowego Instytutu Audiowizualnego (NInA), Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Polskiego Radia. Powstała w ramach portalu NINATEKA.PL - głównej platformy udostępniania przez NInA zasobów polskiego dziedzictwa audiowizualnego i audialnego.
Serdecznie zapraszamy do odwiedzania serwisu: http://ninateka.pl/kolekcje/kilar
Najczęściej czytane:
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.