Aktualności
Nagrania utworów Wojciecha Kilara dostępne w NINATECE!
2015-03-20
Wyjątkowa kolekcja poświęcona twórczości Wojciecha Kilara miała swoją premierę w NINATECE 18 marca. Serwis z nagraniami wybitnego kompozytora powstał dzięki współpracy Narodowego Instytutu Audiowizualnego, Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Polskiego Radia.
Kolekcja stworzona w ramach portalu NINATEKA.PL stanowi największą bazę nagrań polskiego kompozytora dostępną on-line. Zdigitalizowane w wysokiej jakości nagrania uzupełnione są przystępnymi opisami, materiałami filmowymi oraz playlistami, które sprawiają, że muzyczna podróż po twórczości Wojciecha Kilara jest jeszcze przyjemniejsza.
Kolekcja Wojciecha Kilara to coś więcej niż obszerne internetowe archiwum. Twórczość Wojciecha Kilara została bowiem na nowo zbadana i opracowana przez zespół muzykologów pod kierunkiem dr hab. Iwony Lindstedt. Wykorzystano między innymi nowo odkryte materiały z archiwum prywatnego kompozytora. Kolekcję wzbogacają także niepublikowane dotychczas zdjęcia, szczegółowe omówienia utworów, wypowiedzi samego autora oraz opinie krytyków i muzykologów.
Serwis zawiera ponad 130 utworów: od znanych z ekranu popularnych melodii filmowych, po awangardowe Riff62 i Upstairs-Downstairs, czy inspirowane folklorem utwory Orawa, Krzesany i Kościelec 1909.
W sposób szczególny wyróżniono w serwisie muzykę filmową Kilara. Zakładka „Muzyka filmowa” gromadzi teksty dotyczące najważniejszych kompozycji napisanych przez Kilara do polskich i zagranicznych filmów, takich jak: Nikt nie woła Kazimierza Kutza, Lalka Wojciecha Jerzego Hasa, Struktura kryształu Krzysztofa Zanussiego, Ziemia obiecana, Pan Tadeusz Andrzeja Wajdy, Śmierć i dziewczyna i Dziewiąte wrota Romana Polańskiego, a także Dracula Francisa Forda Coppoli i Portret damy Jane Campion. Tekstom towarzyszą nagrania oraz około 120 fragmentów filmów z motywami muzycznymi autorstwa Kilara.
Jak podkreśla Jan Topolski, autor tekstów o muzyce filmowej Kilara:
Kilar jak żaden inny kompozytor w XX wieku wpłynął na kształt i brzmienie polskich filmów. Jego marsze nadały im tempo i rytm, a następnie – w tan porwały walce, tanga, polonezy, salta i mazury. Nie sposób wyobrazić sobie dzieł Zanussiego, Kutza czy Wajdy bez motywów Kilara, z których wiele wiedzie przedłużony żywot poza ekranem (o weselach i studniówkach nie wspominając).
Kolekcja Wojciecha Kilara jest owocem współpracy Narodowego Instytutu Audiowizualnego (NInA), Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Polskiego Radia. Powstała w ramach portalu NINATEKA.PL - głównej platformy udostępniania przez NInA zasobów polskiego dziedzictwa audiowizualnego i audialnego.
Serdecznie zapraszamy do odwiedzania serwisu: http://ninateka.pl/kolekcje/kilar
Najczęściej czytane:
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?
Pięcioodcinkowe słuchowisko o Karolu Szymanowskim w reżyserii Mateusza Pakuły dostępne jest w sprzedaży. Odnaleźć je można na www.pwm.sklep.pl oraz w serwisie Audioteka. Premiera słuchowiska odbyła się w czerwcu na antenie Radia Kraków, wywołując poruszenie w środowisku muzycznym.
Alicja Majewska to ikona polskiej sceny muzycznej. Od ponad pół wieku artystka zachwyca słuchaczy swoim głosem, koncertując w kraju i za granicą. Jej utwory są ponadczasowe i stały się standardami muzyki rozrywkowej. Od 8 lipca śpiewanie i granie jej piosenek w domu staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Organista i kompozytor wszechstronny, który może pochwalić się znaczącym pod względem liczby kompozycji portfolio, imponującym również pod względem różnorodności form. Dariusz Przybylski jest autorem oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. W lipcu, jako kompozytor miesiąca, zdradza nam m.in., co trzyma na swoim biurku, przy którym komponuje.
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.