Aktualności
Trwa „Poznańska Wiosna Muzyczna”
2015-03-27
W dniach 23-30 marca odbywa się 44. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”. Podczas Festiwalu usłyszymy wiele dzieł kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Ideą Festiwalu jest pielęgnowanie wspaniałych tradycji i prezentowanie dzieł należących do kanonu polskiej muzyki XX wieku, a przy tym przedstawianie kompozycji młodszego pokolenia twórców oraz śledzenie najciekawszych trendów i zjawisk w muzyce polskiej i zagranicznej.
W programie znalazły się między innymi:
Trzy fragmenty na flet i fortepian (1953) oraz Grave. Metamorfozy na wiolonczelę i fortepian (1981) Witolda Lutosławskiego,
Sonatina na flet i fortepian (1951) Wojciecha Kilara,
Passacaglia prawie w dawnym stylu na wiolonczelę i fortepian (2003) Jerzego Bauera,
Sonata na flet i fortepian (1953) Tadeusza Szeligowskiego,
Musical Games dla pięciu wykonawców (1973) Włodzimierza Kotońskiego,
Kwartet smyczkowy nr 2 (2006) Pawła Mykietyna,
Shortly on Line na flet, klarnet, fortepian, skrzypce i kontrabas (2001) Wojciecha Widłaka,
Sonata nr 2 na wiolonczelę i fortepian (2004) Krzysztofa Meyera.
Utwory Witolda Lutosławskiego wykonali także młodsi uczestnicy Festiwalu. 23 marca podczas koncertu „Młodzi Wiolonczeliści” w ramach „Wiosny Młodych i Najmłodszych” laureaci XII Młodzieżowego Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. K. Wiłkomirskiego zaprezentowali między innymi Wariację Sacherowską oraz Grave. W programie znalazł się też m.in. utwór Fratres Arvo Pärta.
Wstęp na koncerty „Poznańskiej Wiosny Muzycznej” jest bezpłatny.
Szczegółowe informacje i program znajdują się na stronie: www.wiosnamuzyczna.pl
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!