Aktualności
Trwa „Poznańska Wiosna Muzyczna”
2015-03-27
W dniach 23-30 marca odbywa się 44. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”. Podczas Festiwalu usłyszymy wiele dzieł kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Ideą Festiwalu jest pielęgnowanie wspaniałych tradycji i prezentowanie dzieł należących do kanonu polskiej muzyki XX wieku, a przy tym przedstawianie kompozycji młodszego pokolenia twórców oraz śledzenie najciekawszych trendów i zjawisk w muzyce polskiej i zagranicznej.
W programie znalazły się między innymi:
Trzy fragmenty na flet i fortepian (1953) oraz Grave. Metamorfozy na wiolonczelę i fortepian (1981) Witolda Lutosławskiego,
Sonatina na flet i fortepian (1951) Wojciecha Kilara,
Passacaglia prawie w dawnym stylu na wiolonczelę i fortepian (2003) Jerzego Bauera,
Sonata na flet i fortepian (1953) Tadeusza Szeligowskiego,
Musical Games dla pięciu wykonawców (1973) Włodzimierza Kotońskiego,
Kwartet smyczkowy nr 2 (2006) Pawła Mykietyna,
Shortly on Line na flet, klarnet, fortepian, skrzypce i kontrabas (2001) Wojciecha Widłaka,
Sonata nr 2 na wiolonczelę i fortepian (2004) Krzysztofa Meyera.
Utwory Witolda Lutosławskiego wykonali także młodsi uczestnicy Festiwalu. 23 marca podczas koncertu „Młodzi Wiolonczeliści” w ramach „Wiosny Młodych i Najmłodszych” laureaci XII Młodzieżowego Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. K. Wiłkomirskiego zaprezentowali między innymi Wariację Sacherowską oraz Grave. W programie znalazł się też m.in. utwór Fratres Arvo Pärta.
Wstęp na koncerty „Poznańskiej Wiosny Muzycznej” jest bezpłatny.
Szczegółowe informacje i program znajdują się na stronie: www.wiosnamuzyczna.pl
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.