Aktualności
Trwa „Poznańska Wiosna Muzyczna”
2015-03-27
W dniach 23-30 marca odbywa się 44. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”. Podczas Festiwalu usłyszymy wiele dzieł kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Ideą Festiwalu jest pielęgnowanie wspaniałych tradycji i prezentowanie dzieł należących do kanonu polskiej muzyki XX wieku, a przy tym przedstawianie kompozycji młodszego pokolenia twórców oraz śledzenie najciekawszych trendów i zjawisk w muzyce polskiej i zagranicznej.
W programie znalazły się między innymi:
Trzy fragmenty na flet i fortepian (1953) oraz Grave. Metamorfozy na wiolonczelę i fortepian (1981) Witolda Lutosławskiego,
Sonatina na flet i fortepian (1951) Wojciecha Kilara,
Passacaglia prawie w dawnym stylu na wiolonczelę i fortepian (2003) Jerzego Bauera,
Sonata na flet i fortepian (1953) Tadeusza Szeligowskiego,
Musical Games dla pięciu wykonawców (1973) Włodzimierza Kotońskiego,
Kwartet smyczkowy nr 2 (2006) Pawła Mykietyna,
Shortly on Line na flet, klarnet, fortepian, skrzypce i kontrabas (2001) Wojciecha Widłaka,
Sonata nr 2 na wiolonczelę i fortepian (2004) Krzysztofa Meyera.
Utwory Witolda Lutosławskiego wykonali także młodsi uczestnicy Festiwalu. 23 marca podczas koncertu „Młodzi Wiolonczeliści” w ramach „Wiosny Młodych i Najmłodszych” laureaci XII Młodzieżowego Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. K. Wiłkomirskiego zaprezentowali między innymi Wariację Sacherowską oraz Grave. W programie znalazł się też m.in. utwór Fratres Arvo Pärta.
Wstęp na koncerty „Poznańskiej Wiosny Muzycznej” jest bezpłatny.
Szczegółowe informacje i program znajdują się na stronie: www.wiosnamuzyczna.pl
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.