PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Muzyka Mistrzów podczas Świętokrzyskich Dni Muzyki

2015-03-30

Wykonanie III Symfonii "Symfonii pieśni żałosnych" op.36 Henryka Mikołaja Góreckiego zainauguruje XXIII Świętokrzyskie Dni Muzyki. Podczas festiwalu, którego partnerem jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne, między 10 a 24 kwietnia usłyszymy także dzieła innych wybitnych kompozytorów, w tym Witolda Lutosławskiego. 


III Symfonię
Henryka Mikołaja Góreckiego wykona solistka Barbara Kubiak (sopran) oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świetokrzyskiej pod batutą Maestro Tadeusza Strugały.

W programie festiwalu znalazły się także między innymi Kwartet fletowy G-dur op. 3 Franciszka Lessela, Choroba na śmierć Tomasza Sikorskiego i III Symfonia W. Lutosławskiego,
Obok klasyków usłyszymy także utwory z dziedziny elektroniki.

Oprócz koncertów w ramach Festiwalu odbędą sie dwa wieczory filmowe: 15 kwietnia zaplanowana jest projekcja filmu dokumentalnego poświęconego Witoldowi Lutosławskiemu pt. „Granatowy zeszyt” w reżyserii Nataszy Ziółkowskiej-Kurczuk, zaś tydzień później obejrzeć można film Bożeny Garus-Hockuby o wybitnym dyrygencie Arturze Rodzińskim. Festiwalowi towarzyszy także wystawa prac uczniów Zespołu Szkół Plastycznych w Kielcach pt. Inspiracje.

Historia Festiwalu sięga lat 60. XX wieku. Jego pomysłodawcą był dyrektor Filharmonii Świetokrzyskiej – Karol Anbild. Podczas pierwszych edycji prezentowano muzykę polską Po reaktywacji Festiwalu przez dyrektora Filhamonii – Szymona Kawalla impreza nabrała charakteru monograficznego. Od 2002 roku dyrektorem Świętokrzyskich Dni Muzyki jest Jacek Rogala, który główną ideą festiwalu uczynił prezentowanie polskiej muzyki, ze szczególnym uwzględnieiem utworów, które nie były wcześniej wykonywane w Kielcach.

Jak podkreśla Jacek Rogala:
"Nasz doroczny wiosenny festiwal, „Świętokrzyskie Dni Muzyki”, nieustannie podlega ewolucyjnej przemianie. Przede wszystkim, jeszcze bardziej niż dotąd, ogniskować się będzie na muzyce polskiej. Po wtóre, nie rezygnując z prezentowania najnowszych osiągnięć rodzimych kompozytorów, nieco więcej miejsca poświęcimy utworom i twórcom zapomnianym lub odkrywanym na nowo, bo – jak się okazuje – mamy takiej muzyki całkiem sporo, a i wykonawcy sięgają po nią coraz chętniej".

Jako partnerzy Festiwalu szczególnie zapraszamy do odwiedzenia Filharmonii Świętokrzyskiej!
Szczegółowe informacje i program znaleźć można na stronie: http://filharmonia.kielce.com.pl/dni.html 

Najczęściej czytane:

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.

Oferta pracy

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.

Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!

Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.

Jak zatrzymano dźwięki? O początkach polskiej fonografii

Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.