Aktualności
Konkurs Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA rozstrzygnięty
2015-04-13
W ubiegłym tygodniu rozstrzygnięty został konkurs KROPKA, skierowany do krytyków muzycznych. Celem konkursu była promocja kompetentnej krytyki muzycznej, zarówno w mediach drukowanych, jak i elektronicznych, oraz wspieranie osób początkujących w tej dziedzinie.
„Konkurs odbił się szerokim echem wśród krytyków muzycznych - i to zarówno tych uznanych, piszących od lat, jak i młodych – podkreślił przewodniczący jury dr Daniel Cichy. – Jury oceniło blisko 170 prac, które prezentowały wysoki poziom i dotyczyły rozmaitych gatunków muzycznych. Forma ujęcia tematów była niezwykle różnorodna. Lektura nadesłanych tekstów pozwala wątpić w słyszany tu i ówdzie głos o zmierzchu krytyki muzycznej.”
1. Nagroda Główna:
Anna R. Burzyńska za tekst "O duchu, materii i tym wszystkim, co pomiędzy" („Didaskalia“ )
Karolina Kolinek-Siechowicz za tekst "Jarosław liturgicznie" („Ruch Muzyczny” )
Barbara Kinga Majewska za tekst "Zapach ciała i instrumentu" („Glissando” )
2. Wyróżnienia:
-dla debiutanta
Katarzyna Trzeciak za tekst "W windzie podświadomości"
- dla blogera
Aleksandra Bliźniuk za tekst "Alma Mahler - kobieta, która się zapomniała" opublikowany na blogu https://podsluchaj.wordpress.com/
3. Nagroda Specjalna
Alex Ross za tekst "Drowned Sounds" („The New Yorker” )
Dodatkowo w ramach konkursu przyznano:
Nagroda Indywidualna Piotra Metza za tekst o muzyce popularnej dla Macieja Frońskiego za tekst "Warszawiak Manu Chao, czyli dole i niedole wykorzenionego podczas budowy kapitalizmu" („Gadki z Chatki”)
Nagroda Redaktora Naczelnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dla Aleksandry Bliźniuk.
Gala Finałowa Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA odbędzie się 10 maja o godz. 16.00 w Oddziale Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (Bilioteka Materiałów Orkiestrowych) w Warszawie, przy ul. Fredry 8.
Uroczystość rozdania nagród uświetni recital fortepianowy Aleksandra Dębicza.
Rozdanie nagród jest wydarzeniem towarzyszącym 29. Warszawskim Spotkaniom Muzycznym, a honorowy patronat nad tym wydarzeniem sprawuje Narodowe Centrum Kultury.
Konkurs otrzymał wsparcie z Funduszu Promocji Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.