Aktualności
27. Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich
2015-04-16
W dniach 18-26 kwietnia 2015 odbędzie się 27. Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich. Oprócz prezentacji twórczości kompozytorów szkoły krakowskiej tematem tegorocznego festiwalu będzie muzyka Dalekiego Wschodu. Do udziału w festiwalu zaproszeni zostali kompozytorzy i wykonawcy z Japonii, Korei Południowej i Chin.
Podczas konferencji prasowej, która miała miejsce 14 kwietnia, wieloletni dyrektor festiwalu Jerzy Stankiewicz oraz obecny dyrektor artystyczny Marcel Chyrzyński, przybliżyli ideę tego przedsięwzięcia oraz przedstawili tegoroczny program, którego tematem przewodnim jest muzyka Dalekiego Wschodu. Choć festiwal od lat nosi rangę międzynarodową, to jego główną ideą pozostaje promocja twórczości kompozytorów krakowskich, których nie zabrakło i w tegorocznej edycji.
18 kwietnia odbędzie się koncert Motion Trio, w programie którego znalazły się opracowane na trzy fortepiany przez Janusza Wojtarowicza klasyczne dzieła XX wieku, takie jak „Bukoliki” Witolda Lutosławskiego, „Orawa” Wojciecha Kilara” i „Koncert na fortepian (klawesyn) i orkiestrę smyczkową” Henryka Mikołaja Góreckiego. Ponadto trio zaprezentuje utwory Marty Ptaszyńskiej, Michaela Nymana, Wiaczesława Siemionowa, Krzysztofa Pendereckiego, Jacka Hołubowskiego i Janusza Wojtarowicza.
„Bukoliki” Witolda Lutosławskiego zabrzmią również na koncercie w dniu 20 kwietnia. Tym razem będzie to wersja na dwie altówki. Oprócz tego dzieła usłyszymy również utwory Piotra Mossa, Jarosława Płonki, Krystyny Moszumańskiej-Nazar i Michała Spisaka w wykonaniu Bogusławy Hubisz-Sielskiej, Lecha Bałabana i Jana Bałabana.
Na szczególną uwagę zwraca program koncertu 22 kwietnia, pojawiają się w nim bowiem dwa utwory Franciszka Araszkiewicza, laureata XI Konkursu Kompozytorskiego im. T. Ochlewskiego.
24 kwietnia Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca oraz Bartłomiej Duś (saksofon), Szymon Krzeszowiec (skrzypce) i Tajima Tadashi (shakuhachi) wykonają koncert „Musical Journey” złożony z utworów Macieja Jabłońskiego, Wojciecha Widłaka, Marcela Chyrzyńskiego i Toshio Hosokawy.
Na koncercie finałowym usłyszymy m.in. „Odyseję – I kwartet smyczkowy” Michała Jakuba Papary i utwór „Retoryka niedo-…/Niedo-… retoryka” na kwartet smyczkowy Wojciecha Ziemowita Zycha w wykonaniu Kwartetu Cztery Czwarte.
Oprócz tego organizatorzy zapraszają na szereg koncertów z muzyką Dalekiego Wschodu, prelekcje i projekcje filmowe. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.
Szczegółowy program festiwalu tutaj.
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.