Aktualności
III Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara
2015-05-06
Trzecia edycja Festiwalu Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara (15-22 maja, Gorzów Wielkopolski) będzie się odbywała pod hasłem „Trwanie i ruch”. W programie znalazły się m.in. utwory patrona festiwalu takie jak „Krzesany”, „Introitus” z „Missa pro pace” i „Preludium chorałowe”.
Podczas realizowanego we wnętrzu jednego z gorzowskich kościołów koncertu oratoryjnego usłyszeć będzie można "Concerto da Requiem" Dmitry’ego Varelasa. Ta dedykowana pamięci Wojciecha Kilara kompozycja będzie kolejną formą wspomnienia patrona Festiwalu Muzyki Współczesnej. Oprócz tego będzie miała miejsce wystawa zdjęć „Wojciech Kilar – teraz, teraz, teraz… i amen" oraz projekcja filmu „Wojciech Kilar. Credo” w reżyserii Zdzisława Sowińskiego.
Obok pamięci, tradycji i sacrum zaprezentuje się najnowsza muzyka współczesna w doskonałym wydaniu. Publiczność festiwalu usłyszy kompozycje światowej sławy artysty, wybitnego pianisty Leszka Możdżera w wykonaniu samego autora. Specjalizujący się w interpretacji muzyki współczesnej solista Leszek Lorent wykona dwie partie solowe w kompozycji Marcina Błażewicza "Kali Yuga". W gotyckiej przestrzeni gorzowskiej katedry wybrzmią dzieła współczesnej muzyki organowej w wykonaniu Juliana Gembalskiego. Młodej publiczności festiwalowej zaproponujemy wyjątkowe w skali światowej przedsięwzięcie muzyczne STEVE NASH & TURNTABLE ORCHESTRA SYMFONICZNIE – projekt muzyczny na 9 gramofonów, 9 didżejów, fortepian i orkiestrę. Festiwal zwieńczy koncert galowy, podczas którego usłyszymy utwór "Veni Creator" Grzegorza Duchnowskiego oraz muzykę filmową Jana A. P. Kaczmarka w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Gorzowskiej pod dyrekcją Moniki Wolińskiej. W festiwalowym repertuarze - dzięki Konkursowi dla Młodych Kompozytorów, którego tegoroczna edycja poświecona jest skomponowaniu utworu na orkiestrę symfoniczną - nie zabraknie też utworów debiutujących twórców. Program festiwalu uzupełnią działania edukacyjne oraz spotkania z twórcami.
Trzecią edycję Festiwalu Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara obok wymienionych wyżej artystów swoim udziałem uświetnią: Jan A. P. Kaczmarek, Mirosław Jacek Błaszczyk, Iwona Hossa, Krzysztof, Meisinger, Daniel Sierbin, Kacper Nowak, Beata Gramza, Marta Ożelska-Kurzawa, Adrian Foltyn, Dagmara Barna, Katarzyna Włodarczyk, Patryk Rybarczyk, Marcin Pawelec oraz Poznański Chór Kameralny pracujący pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego.
Szczegóły pod tym linkiem.
Najczęściej czytane:
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.