Aktualności
VIII Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie
2015-05-27
Już po raz ósmy odbędzie się Festiwal Muzyki Filmowej, jedno z najważniejszych muzycznych spotkań dla miłośników X muzy. Organizatorzy zapraszają w dniach 27-31 maja do Krakowa na koncerty muzyki do filmów, seriali i gier komputerowych.
Pierwszy dzień Festiwalu to prezentacja muzyki towarzyszącej grom komputerowym na koncercie zespołu Critical Hit. Jego liderem jest Jason Hayes, naczelny kompozytor studia Blizzard. Podczas koncertu będzie można usłyszeć muzykę z takich produkcji jak Diablo III, Skyrim, World of Warcraft, Final Fantasy, Legend of Zelda, Kingdom Hearts i Metal Gear Solid. Usłyszymy także muzykę z tak klasycznych gier jak Tetris, Pokémon, Super Mario i Angry Birds.
Na kolejne dwa dni (28-29 maja) Festiwal przeniesie się do Centrum Kongresowego ICE. Pierwszy dzień będzie poświęcony muzyce z filmów Andrzeja Wajdy. Koncert Scoring4Wajda będzie próbą opowiedzenia dorobku wybitnego reżysera poprzez pryzmat muzyki wykorzystanej w filmach oraz osobowości kompozytorów, z którymi współpracował. Podczas gali zabrzmią specjalnie przygotowane suity koncertowe tak znakomitych twórców jak: Stanisław Radwan, Wojciech Kilar, Zygmunt Konieczny, Krzysztof Komeda, Andrzej Korzyński, Paweł Mykietyn czy Krzysztof Penderecki. W programie znajdzie się muzyka pisana do filmów i spektakli Wajdy, m.in.: Wesela, Ziemi Obiecanej, Pana Tadeusza, Zemsty, Smugi cienia, Nocy listopadowej, Niewinnych Czarodziejów, Polowania na muchy, Człowieka z marmuru, Tataraku i Katynia. Muzykę z najważniejszych filmów reżysera usłyszymy w wykonaniu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą Alexandra Liebreicha. W trakcie koncertu w ICE Kraków po raz pierwszy zostanie wręczona Nagroda im. Wojciecha Kilara ufundowana przez miasta Kraków, Katowice i Wytwórnię Filmową Alvernia Studios.
29 maja w Centrum Kongresowym zabrzmi koncert „Szekspir Symfonicznie”, na którym zaprezentowane zostaną fragmenty ścieżek dźwiękowych i tematów muzycznych najsłynniejszych adaptacji filmowych dzieł Szekspira. Uświetnią go swoją obecnością Patrick Doyle, Jocelyn Pook, zdobywca Oscara Stephen Warbeck, a także słynna oscarowa para Julie Taymor i Elliot Goldenthal. W programie usłyszymy rozpoznawalne tematy Nino Roty z Romea i Julii (1968) i Miklósa Rózsy z Juliusza Cezara (1953), ale również fragmenty baletu Romeo i Julia Siergieja Prokofjewa czy piękną suitę Ennio Morricone z Hamleta (1990). Wydarzeniem będzie polska premiera suit z Henryka IV (2012) i z oskarowego obrazu Zakochany Szekspir (1998). Podczas koncertu usłyszymy muzykę do Kupca Weneckiego (2004). W finale koncertu prawdziwa uczta dla fanów muzyki filmowej — światowa premiera wielkiego dzieła symfonicznego zdobywcy Oscara Elliota Goldenthala, który zaprezentuje dzieło oparte na tematach z Tytusa Andronikusa, baletu Otello, mrocznej i elektronicznej Burzy oraz z najnowszego filmu Julie Taymor Sen nocy letniej. Koncert wykonają Orkiestra Akademii Beethovenowskiej oraz Chór Filharmonii Krakowskiej pod batutą znakomitego niemieckiego dyrygenta Christiana Schumanna.
Na 30 i 31 maja FMF przeniesie się do Tauron Areny Kraków. Najpierw odbędzie się Międzynarodowa Gala Seriali, a na koniec monumentalny Star Trek z 2009 roku z muzyką zdobywcy Oscara Michaela Giacchino na żywo.
Na Gali Seriali wystąpią m.in. Ramin Djawadi – odpowiedzialny przede wszystkim za muzykę do Gry o Tron, ale także do filmów Equilibrium, Iron Man czy Starcie Tytanów oraz Trevor Morris komponujący do takich historycznych produkcji jak Rodzina Borgiów i Dynastia Tudorów.
W ramach festiwalu odbędzie się również druga edycja koncertu Młodzi na poważnie. Podczas tegorocznego koncertu w Filharmonii Krakowskiej zabrzmią kompozycje wybitnych polskich muzyków takich jak Michał Lorenc (Bandyta, Psy, Ojciec Mateusz) czy Krzesimir Dębski (Ogniem i mieczem). Młodzi muzycy pod batutą Moniki Bachowskiej będą mieli okazję już po raz drugi pokazać owoce swojej ciężkiej pracy podczas festiwalu.
FMF Youth Orchestra zagra na poważnie, nie usłyszycie wprawek, ani muzyki z bajek, a suity z wybitnych filmów polskiej kinematografii. Koncert jest efektem wspólnej inicjatywy Krakowskiego Biura Festiwalowego, Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie oraz Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Najczęściej czytane:
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.