PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Elliot Goldenthal laureatem pierwszej Nagrody im. Wojciecha Kilara

2015-05-08

Z dumą ogłaszamy, iż laureatem pierwszej Nagrody im. Wojciecha Kilara został Elliot Goldenthal - ceniony twórca muzyki filmowej, symfonicznej, kameralnej, operowej, baletowej i teatralnej, jeden z najbardziej wszechstronnych kompozytorów muzyki współczesnej, laureat Oscara, Złotego Globu i World Soundtrack Award.
 

 

30 kwietnia 2015 Rada Merytoryczna Nagrody im. Wojciecha Kilara, którą tworzą dyrektorzy ważnych polskich instytucji kultury, dokonali wyboru laureata pierwszej edycji Nagrody ustanowionej w 2014 roku przez Prezydentów Krakowa i Katowic. Celem ustanowienia Nagrody jest przede wszystkim pielęgnowanie pamięci o Wojciechu Kilarze, jak również podkreślanie wagi etosu kompozytora w interdyscyplinarnym świecie filmu. Dzięki jej ustanowieniu postać Wojciecha Kilara – jednego z najbardziej rozpoznawalnych polskich kompozytorów XX i XXI wieku zyskuje nowy międzynarodowy wymiar.

Nagroda polega na wspólnym ufundowaniu sesji nagraniowej z udziałem dowolnej orkiestry ze śląska lub Krakowa. To druga ważna nagroda przyznawana na FMF. Od 3 lat festiwal wyróżnia statuetką FMF Young Talent Award młodych kompozytorów przystępujących do międzynarodowego konkursu na skomponowanie muzyki do fragmentów filmów, animacji czy gier video.

Nagroda Kilara przyznawana jest za całokształt twórczości oryginalnym i dojrzałym kompozytorom muzyki filmowej, którzy pozostają wierni tradycyjnej sztuce komponowania, piszą utwory, które w oderwaniu od obrazu nie tracą na czytelności, a także sprawnie posługują się językiem muzycznym, kreatywnie operują kolorystyką, barwą i fakturą.

Redaktor Naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Daniel Cichy podkreślił, że: Elliot Goldenthal w swojej twórczości łączy szacunek wobec dźwiękowej tradycji, pokorę względem kompozytorskiego rzemiosła, doskonałe wyczucie orkiestrowego zespołu z niezwykłą zdolnością wyczuwania idei filmowego przekazu. Swobodnie żonglując stylami i konwencjami, poruszając się często na granicy estetycznych światów, Goldenthal mistrzowsko uzupełnia myśl reżysera, niekiedy za nią podążając, ilustrując emocje bohaterów, innym razem stojąc w opozycji do filmowej ekspresji, dźwiękami malując narrację kontrapunktyczną. Co ciekawe jednak, mimo stylistycznej różnorodności, operowania rozmaitymi obsadami, inteligentnego wpisywania się w tematykę filmu, jego gatunkową przynależność i nadaną formę, kompozytor zawsze tworzy spójny muzyczny przekaz. A to cecha wyróżniająca najwybitniejszych.

Twórczość Elliota Goldenthala w zakresie muzyki filmowej to przede wszystkim ścieżki dźwiękowe do filmów Julie Taymor Tytus Andronikus (1999), Frida (2002), Across The Universe (2007), Burza (2010) i ostatnio Sen nocy letniej (2015) oraz do filmów Neila Jordana Wywiad z wampirem (1994) i Michael Collins (1996), za które otrzymał nominacje do Oscara. W jego dorobku jest też muzyka do takich filmów Obcy 3 (1992), Batman Forever (1995), Gorączka (1995), Czas zabijania (1996), Chłopak rzeźnika (1997), Batman i Robin (1997), Final Fantasy: Wojna dusz (2001) i Wrogowie publiczni (2009).

Najczęściej czytane:

Konkurs "Gdzie jest Wally"

Zapraszamy Was do comiesięcznej zabawy z ilustracjami tegorocznego kalendarza PWM. Szukaj atrybutów na ilutracjach i zdobywaj ciekawe nagrody.

Konkurs "Gdzie jest Wally" rozgrywa się w 11 odsłonach. Śledź naszą stronę na Facebooku od lutego do grudnia i wygrywaj. Do zdobycia: nowe publikacje i atrakcyjne rabaty.



MAJ: czwarta odsłona konkursu

Daj znać w komentarzu, ile klawiszy fotepianu widzisz na ilustracji i w jakich miejscach się znajdują. Na najbardziej spostrzegawczych czekają trzy egzemplarze książki Moniuszko z serii Małe Monografie .

Fryderyki 2024 rozdane. Statuetka dla ANAKLASIS

Najważniejsze polskie nagrody fonograficzne Fryderyki zostały przyznane podczas Gali Muzyki Poważnej, która odbyła się w niedzielę 28 kwietnia w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Wśród laureatów ponownie zatriumfowała marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – ANAKLASIS.

 

Przyznano również nagrodę Złotego Fryderyka za całokształt twórczości w kategorii Muzyka Poważna. Laureatem został Krzysztof Meyer.

Powraca Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Koncert inauguracyjny już 30 kwietnia

W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.

Najpiękniejsze Książki 2023 – nominacja dla PWM!

Najgłośniejsza książka ubiegłego roku wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne otrzymała nominację w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2023. W kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa jury doceniło publikację Ten cały musical Mateusza Borkowskiego, Jacka Mikołajczyka i Marcina Zawady. Autorką projektu okładki i wnętrza oraz składu jest Alicja Kobza.

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.