Aktualności
Szkolenie dla dyrygentów orkiestr szkolnych
2015-05-20
19 maja odbyło się szkolenie dla dyrygentów orkiestr szkolnych organizowane przez Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół Artystycznych i Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Tematyka szkolenia wzbudziła duże zainteresowanie i gorącą dyskusję, podczas której uczestnicy i prelegenci mogli podzielić się swoimi doświadczeniami w pracy z orkiestrami. Serdecznie dziękujemy za poświęcony czas i aktywny udział w szkoleniu.
Szkolenie pt. Muzyka polska w repertuarze orkiestr szkolnych spotkało się z dużym zainteresowaniem wśród dyrygentów szkolnych orkiestr. Na początku spotkania maestro Wojciech Michniewski opowiadał o oczekiwaniach dyrygenta orkiestry zawodowej wobec muzyka orkiestrowego: omówił umiejętności i nawyki zawodowe, które powinno się przekazywać młodym muzykom przez ich pracę i zajęcia w zespołach orkiestrowych, przedstawił cele kształcenia młodzieży oraz najskuteczniejsze metody pracy z zespołami. Andrzej Kucybała – dyrektor Zespołu Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki w Bielsku-Białej i dyrygent szkolnej orkiestry symfonicznej – w swoim wystąpieniu pt. Orkiestra symfoniczna i kameralna w szkole muzycznej zaprezentował praktyczne wskazówki i porady dotyczące prowadzenia orkiestr szkolnych, pozwalające osiągnąć najlepsze efekty. Następnie omówił aspekty metodologiczne pracy z orkiestrą oraz kwestię różnorodności i doboru repertuaru.
Uczestnicy mieli też okazję zapoznać się z prawnymi aspektami korzystania z materiałów orkiestrowych i kwestią opracowań muzyki chronionej, które zaprezentowała Janina Warzecha – kierownik Działu Zarządzania Prawami PWM, a także z zasadami współpracy orkiestr szkolnych z Biblioteką Materiałów Orkiestrowych PWM, przedstawionymi przez Justynę Neuer-Luboradzką – kierownik Działu Wypożyczeń. Na koniec Teresa Kozak, dyrektor warszawskiego oddziału PWM, przedstawiła specjalną ofertę wypożyczeniową przygotowaną dla orkiestr szkolnych.



Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
