Aktualności
Międzynarodowy Festiwal Chórów Uniwersyteckich „Universitas Cantat 2015”
2015-06-01
31 maja rozpoczął się XII Międzynarodowy Festiwal Chórów Uniwersyteckich „Universitas Cantat 2015”. Tegoroczna edycja trwać będzie przez cały miesiąc, a wielki finał z udziałem zespołów z Filipin, Ekwadoru, Portoryko, Serbii, Ukrainy oraz RPA odbędzie się w dniach 24 - 27 czerwca 2015 roku.
Festiwal „Universitas Cantat” na stałe wpisał się w międzynarodowy kalendarz imprez chóralnych i od 1998 roku gromadzi podczas koncertów w stolicy Wielkopolski najlepsze chóry uniwersyteckie i zespoły wokalne z całego świata.
Dwunasta odsłona festiwalu zapowiada się szczególnie ciekawie, wprowadza też wiele zmian do regulaminu. Uczestnikami festiwalu są bowiem w tym roku, oprócz gości z zagranicy, także znane zespoły działające przy wielkopolskich uczelniach.
Każdą edycję festiwalu tradycyjnie wieńczy uroczysty Koncert Finałowy – wieczór prawykonań (27 czerwca) z udziałem wszystkich uczestników festiwalu (ok. 350 osób). Podczas koncertu zabrzmi „Arion” na chór mieszany i orkiestrę smyczkową Zuzanny Koziej – młodej kompozytorki, studentki kompozycji Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, zwyciężczyni ogłoszonego przez organizatorów „Universitas Cantat 2015” Konkursu Kompozytorskiego na Dzieło Finałowe. Całość poprowadzi Agnieszka Duczmal – wybitna dyrygentka i dyrektor artystyczny Orkiestry Polskiego Radia Amadeus.
Jednym z głównych celów festiwalu jest promocja współczesnej polskiej muzyki chóralnej . Podczas poprzednich koncertów finałowych wykonane zostały: w 1998 r. „Litania ad Spiritus Sanctum” Zbigniewa Kozuba, w 1999 r. – „Angelus” Wojciecha Kilara, w 2000 r. – „Beati Estis” Zbigniewa Kozuba, w 2001 r. „Ad Iuventatem” Marka Jasińskiego, w 2002 r. – symfonia „Nihil homine Mirabilius” Krzesimira Dębskiego, w 2003 r. – „II symfonia Ver Redit” Krzesimira Dębskiego, w 2005 r. – symfonia „Festinemus amare homines” Pawła Łukaszewskiego, w 2007 r. – „Raptus Europae” Marka Jasińskiego, w 2009 r. „Exegi monumentum aere perennius” Romualda Twardowskiego, w 2011 r. „Amor vincit” Miłosza Bembinowa oraz w 2013 r. „Origo Mundi” Jacka Sykulskiego.
Organizatorem festiwalu jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Stowarzyszenie Przyjaciół Chóru Kameralnego UAM.
Wstęp na wszystkie koncerty jest darmowy. Szczegółowy program i dodatkowe informacje znaleźć można na stronie www.cantat.amu.edu.pl oraz na Facebooku.
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.