Aktualności
Międzynarodowy Festiwal Chórów Uniwersyteckich „Universitas Cantat 2015”
2015-06-01
31 maja rozpoczął się XII Międzynarodowy Festiwal Chórów Uniwersyteckich „Universitas Cantat 2015”. Tegoroczna edycja trwać będzie przez cały miesiąc, a wielki finał z udziałem zespołów z Filipin, Ekwadoru, Portoryko, Serbii, Ukrainy oraz RPA odbędzie się w dniach 24 - 27 czerwca 2015 roku.
Festiwal „Universitas Cantat” na stałe wpisał się w międzynarodowy kalendarz imprez chóralnych i od 1998 roku gromadzi podczas koncertów w stolicy Wielkopolski najlepsze chóry uniwersyteckie i zespoły wokalne z całego świata.
Dwunasta odsłona festiwalu zapowiada się szczególnie ciekawie, wprowadza też wiele zmian do regulaminu. Uczestnikami festiwalu są bowiem w tym roku, oprócz gości z zagranicy, także znane zespoły działające przy wielkopolskich uczelniach.
Każdą edycję festiwalu tradycyjnie wieńczy uroczysty Koncert Finałowy – wieczór prawykonań (27 czerwca) z udziałem wszystkich uczestników festiwalu (ok. 350 osób). Podczas koncertu zabrzmi „Arion” na chór mieszany i orkiestrę smyczkową Zuzanny Koziej – młodej kompozytorki, studentki kompozycji Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, zwyciężczyni ogłoszonego przez organizatorów „Universitas Cantat 2015” Konkursu Kompozytorskiego na Dzieło Finałowe. Całość poprowadzi Agnieszka Duczmal – wybitna dyrygentka i dyrektor artystyczny Orkiestry Polskiego Radia Amadeus.
Jednym z głównych celów festiwalu jest promocja współczesnej polskiej muzyki chóralnej . Podczas poprzednich koncertów finałowych wykonane zostały: w 1998 r. „Litania ad Spiritus Sanctum” Zbigniewa Kozuba, w 1999 r. – „Angelus” Wojciecha Kilara, w 2000 r. – „Beati Estis” Zbigniewa Kozuba, w 2001 r. „Ad Iuventatem” Marka Jasińskiego, w 2002 r. – symfonia „Nihil homine Mirabilius” Krzesimira Dębskiego, w 2003 r. – „II symfonia Ver Redit” Krzesimira Dębskiego, w 2005 r. – symfonia „Festinemus amare homines” Pawła Łukaszewskiego, w 2007 r. – „Raptus Europae” Marka Jasińskiego, w 2009 r. „Exegi monumentum aere perennius” Romualda Twardowskiego, w 2011 r. „Amor vincit” Miłosza Bembinowa oraz w 2013 r. „Origo Mundi” Jacka Sykulskiego.
Organizatorem festiwalu jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Stowarzyszenie Przyjaciół Chóru Kameralnego UAM.
Wstęp na wszystkie koncerty jest darmowy. Szczegółowy program i dodatkowe informacje znaleźć można na stronie www.cantat.amu.edu.pl oraz na Facebooku.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.