Aktualności
Międzynarodowy Festiwal Chórów Uniwersyteckich „Universitas Cantat 2015”
2015-06-01
31 maja rozpoczął się XII Międzynarodowy Festiwal Chórów Uniwersyteckich „Universitas Cantat 2015”. Tegoroczna edycja trwać będzie przez cały miesiąc, a wielki finał z udziałem zespołów z Filipin, Ekwadoru, Portoryko, Serbii, Ukrainy oraz RPA odbędzie się w dniach 24 - 27 czerwca 2015 roku.
Festiwal „Universitas Cantat” na stałe wpisał się w międzynarodowy kalendarz imprez chóralnych i od 1998 roku gromadzi podczas koncertów w stolicy Wielkopolski najlepsze chóry uniwersyteckie i zespoły wokalne z całego świata.
Dwunasta odsłona festiwalu zapowiada się szczególnie ciekawie, wprowadza też wiele zmian do regulaminu. Uczestnikami festiwalu są bowiem w tym roku, oprócz gości z zagranicy, także znane zespoły działające przy wielkopolskich uczelniach.
Każdą edycję festiwalu tradycyjnie wieńczy uroczysty Koncert Finałowy – wieczór prawykonań (27 czerwca) z udziałem wszystkich uczestników festiwalu (ok. 350 osób). Podczas koncertu zabrzmi „Arion” na chór mieszany i orkiestrę smyczkową Zuzanny Koziej – młodej kompozytorki, studentki kompozycji Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, zwyciężczyni ogłoszonego przez organizatorów „Universitas Cantat 2015” Konkursu Kompozytorskiego na Dzieło Finałowe. Całość poprowadzi Agnieszka Duczmal – wybitna dyrygentka i dyrektor artystyczny Orkiestry Polskiego Radia Amadeus.
Jednym z głównych celów festiwalu jest promocja współczesnej polskiej muzyki chóralnej . Podczas poprzednich koncertów finałowych wykonane zostały: w 1998 r. „Litania ad Spiritus Sanctum” Zbigniewa Kozuba, w 1999 r. – „Angelus” Wojciecha Kilara, w 2000 r. – „Beati Estis” Zbigniewa Kozuba, w 2001 r. „Ad Iuventatem” Marka Jasińskiego, w 2002 r. – symfonia „Nihil homine Mirabilius” Krzesimira Dębskiego, w 2003 r. – „II symfonia Ver Redit” Krzesimira Dębskiego, w 2005 r. – symfonia „Festinemus amare homines” Pawła Łukaszewskiego, w 2007 r. – „Raptus Europae” Marka Jasińskiego, w 2009 r. „Exegi monumentum aere perennius” Romualda Twardowskiego, w 2011 r. „Amor vincit” Miłosza Bembinowa oraz w 2013 r. „Origo Mundi” Jacka Sykulskiego.
Organizatorem festiwalu jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Stowarzyszenie Przyjaciół Chóru Kameralnego UAM.
Wstęp na wszystkie koncerty jest darmowy. Szczegółowy program i dodatkowe informacje znaleźć można na stronie www.cantat.amu.edu.pl oraz na Facebooku.
Najczęściej czytane:
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.
To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.
Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.