Aktualności
FMF Youth Orchestra wykonała utwory Michała Lorenca i Krzesimira Dębskiego
2015-06-01
Podczas tegorocznego koncertu „Młodzi na poważnie” w ramach Festiwalu Muzyki Filmowej mieliśmy przyjemność usłyszeć m.in. utwory Michała Lorenca i Krzesimira Dębskiego. Gościem specjalnym koncertu był Michał Lorenc – ceniony kompozytor muzyki filmowej, który w tym roku rozpoczął współpracę z PWM. Serdecznie dziękujemy za obecność.
FMF Youth Orchestra to zespół, w skład którego zaliczają się najzdolniejsi uczniowie krakowskich szkół muzycznych. Młodzi muzycy pod dyrekcją Moniki Bachowskiej już po raz drugi zaprezentowali swoje umiejętności podczas Festiwalu Muzyki Filmowej. 30 maja Filharmonię Krakowską wypełniły dźwięki znane ze srebrnego ekranu.
W programie znalazły się tematy muzyczne skomponowane przez Michała Lorenca do filmów „Bandyta” („Pogoń”, „Taniec Eleny”), „Jan Paweł II: Szukałem was…” („Habemus Papam”, „Plac św. Piotra”), „Wszystkie pieniądze świata”, „Zakochani” oraz do serialu „Ojciec Mateusz”, a także Suita z filmu „Ogniem i mieczem” autorstwa Krzesimira Dębskiego. Usłyszeliśmy także muzykę Diego Navarro (Look at the Moon: The Road to Glory), Johna Ottmana (Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer: Suita) oraz Alana Silvestriego (Back To The Future: Suita).
Koncert cieszył się dużym zainteresowaniem, a występ młodzieżowej orkiestry spotkał się z żywą i entuzjastyczną reakcją publiczności.
Organizatorami koncertu było Krakowskie Biuro Festiwalowe, Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Najczęściej czytane:
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.