Aktualności
"Muzyka kameralna nr 5" Aleksandra Lasonia w Katowicach
2015-06-17
Gdy w 2002 roku na Warszawskiej Jesieni Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Aleksandra Lasonia wykonała jego Muzykę kameralną nr 5 „Cztery pory roku”, publiczność domagała się bisu. O niezwykłej sile tej muzyki będzie można się przekonać w najbliższą niedzielę w Katowicach.
21 czerwca odbędzie się w siedzibie NOSPR koncert, na którym publiczność będzie miała okazję wysłuchać m.in. Muzyki kameralnej nr 5 Aleksandra Lasonia oraz Eine kleine Herbstmusik na 11 instrumentów Pawła Mykietyna. Prawykonane zostaną również nowe utwory Tadeusza Wieleckiego Kompozycja dynamistatyczna i Ryuji Kuboty Petra.
Utwory wykona Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca.
W książce programowej "Warszawskiej Jesieni" Aleksander Lasoń napisał:
"Muzyka kameralna nr 5 napisana została w 1981 roku z inicjatywy Zygmunta Krauzego, z perspektywą pierwszego wykonania w Paryżu w styczniu 1982 roku. Do prawykonania wówczas nie doszło z powodu wprowadzonego w Polsce w grudniu 1981 roku stanu wojennego. W latach 1981-84 dokonałem niewielkiej korekty; w tej ostatecznej postaci utwór zabrzmiał po raz pierwszy dopiero 1 kwietnia 1989 roku. Było to na Festiwalu 'Poznańska Wiosna'; grała Encores Chamber Orchestra pod dyrekcją Wojciecha Michniewskiego. Poszczególne części (Wiosna, Lato, Jesień, Zima), wyraźnie ze sobą kontrastujące, powstawały w odpowiednich porach roku i są odzwierciedleniem moich stanów emocjonalnych i duchowych, a nie ilustracją muzyczną. Materiał dźwiękowy został poddany niekiedy dość ścisłej obróbce. Nieczęsto krępowany rygorem metrorytmicznym, daje wykonawcy pewną swobodę, która w efekcie powinna przynieść wynik oczekiwanej zgodności. Utwór zadedykowałem Krzysztofowi Drobie."
(cyt. za: http://culture.pl/pl/dzielo/aleksander-lason-muzyka-kameralna-nr-5)
Najczęściej czytane:
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.