Aktualności
"Muzyka kameralna nr 5" Aleksandra Lasonia w Katowicach
2015-06-17
Gdy w 2002 roku na Warszawskiej Jesieni Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Aleksandra Lasonia wykonała jego Muzykę kameralną nr 5 „Cztery pory roku”, publiczność domagała się bisu. O niezwykłej sile tej muzyki będzie można się przekonać w najbliższą niedzielę w Katowicach.
21 czerwca odbędzie się w siedzibie NOSPR koncert, na którym publiczność będzie miała okazję wysłuchać m.in. Muzyki kameralnej nr 5 Aleksandra Lasonia oraz Eine kleine Herbstmusik na 11 instrumentów Pawła Mykietyna. Prawykonane zostaną również nowe utwory Tadeusza Wieleckiego Kompozycja dynamistatyczna i Ryuji Kuboty Petra.
Utwory wykona Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca.
W książce programowej "Warszawskiej Jesieni" Aleksander Lasoń napisał:
"Muzyka kameralna nr 5 napisana została w 1981 roku z inicjatywy Zygmunta Krauzego, z perspektywą pierwszego wykonania w Paryżu w styczniu 1982 roku. Do prawykonania wówczas nie doszło z powodu wprowadzonego w Polsce w grudniu 1981 roku stanu wojennego. W latach 1981-84 dokonałem niewielkiej korekty; w tej ostatecznej postaci utwór zabrzmiał po raz pierwszy dopiero 1 kwietnia 1989 roku. Było to na Festiwalu 'Poznańska Wiosna'; grała Encores Chamber Orchestra pod dyrekcją Wojciecha Michniewskiego. Poszczególne części (Wiosna, Lato, Jesień, Zima), wyraźnie ze sobą kontrastujące, powstawały w odpowiednich porach roku i są odzwierciedleniem moich stanów emocjonalnych i duchowych, a nie ilustracją muzyczną. Materiał dźwiękowy został poddany niekiedy dość ścisłej obróbce. Nieczęsto krępowany rygorem metrorytmicznym, daje wykonawcy pewną swobodę, która w efekcie powinna przynieść wynik oczekiwanej zgodności. Utwór zadedykowałem Krzysztofowi Drobie."
(cyt. za: http://culture.pl/pl/dzielo/aleksander-lason-muzyka-kameralna-nr-5)
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.